Tuesday, February 19, 2013

ASAM REBUS TUMIS


ASAM REBUS TUMIS ~~ pembuka entry bagi tahun 2013....lamakan tak hapdet blog, bersawang, berkulat semua ader...bukan malas alasan pertama tapi kesibukkan yang tak dapat dielakkan. Sibuk dengan agenda pindah ke tempat baru, mana dengan nak ambil masa sesuaikan keadaan tempat baru yang sampai sekarang belum nampak keserasiannya.....lama kot nak serasi dengan tempat baru ni yang sungguh-sungguh berbeza segala perkara.....sabar jer kan....pasti ada hikmah disebaliknya....InsyaAllah..


 
Harap entry pertama sempena tahun 2013 ni menaikkan semangat kite nak terus menghapdet blog ni ye. Doakan semangat terus ada dan yang penting kerajinan itu kekal... :)

Lauk simple yang sungguh best ni kita skodeng dari antara blog pilihan dijengah bila idea masak ke laut....blogger yang semakin hari semakin femes kepopular-annya..
ASAM REBUS TUMIS
Sumber : Tiffinbiru - CMG

Bahan-bahannya :-3 ekor ikan kerisi besar
3 helai daun kunyit - disiat-siat
2 keping asam gelugor
1 kiub ikan bilis "Maggi" (optional) - kite bubuh secukup rasa 1 sudu kecil Garam dan secubit gula
1 camca teh serbuk kunyit
5-6 biji cili merah*
5 biji cili padi - kite tambah
7 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1 genggam ikan bilis - rendam 10 minit dan toskan - kite tak bubuh
(Bahan bertanda *dikisar halus)
Air secukupnya

Caranya :-
  • Tumis bahan kisar dan serbuk kunyit hingga harum. Masukkan nenas dan gaul rata. Masak sekejep, tuang air secukupnya (anggaran 800 ml) dan campakkan asam gelugor. Biar mendidih.
  • Masukkan kuib ikan bilis, ikan dan juga secubit gula. Bila mendidih, masukkan garam secukup rasa dan juga daun kunyit. Masak hingga nenas lembut sedikit, rasa dan jika ok boleh matikan api, dan hidangkan....

 
 
 
 
 

3 comments:

  1. Ha kan....bru nmpk ceria skit....klau x penuh habuk ni....hihi....

    Nnti lama2 ok la kak....nma pun tmpt baru kan...segalanya baru....ambik masa gak tu....tp serius dlm gmbar nmpk cam best je duk kk tu....:-)

    ReplyDelete
  2. Sedapnyaaa.... rasa nk hirup2 kuahnya

    ReplyDelete
  3. uit, trend terkini ada munge2 ye

    bukan takat spider web, harimau pun sikit lg je nak buat sarang kat sini

    ReplyDelete

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...