Tuesday, September 30, 2014

LEMAK PUCUK PAKU BERUDANG



LEMAK PUCUK PAKU BERUDANG ~~ Simple tapi best, masak lemak adalah kegemaran Akid dan sure makan bertambah. Kita pun suka, kena pulak gabungan dengan sambal belacan kaw kaw pedas, ikan terubuk masin makanya kilo timbangan berat akan naik lah....Alhamdulillah rezeki serta nikmat rasa yang Allah kurniakan jangan dipersiakan selagi ada....

Lauk cenggini kalau makan nasi pepanas memang bestlah kan. Simple tapi InsyaAllah menyelerakan. Teringin nak masak pucuk paku ni dah lama nak buat tapi selalu time nak buat bayang pucuk paku pun tak ada di Pasar....maka bila nampak apa lagi terus sambar....kang kempunan lak. Kali ni masak tak bubuh cili padi sebab nanti Akid tak boleh makan. Kalau tak ada cili padi kenalah buat sambal belacan untuk menambah selera kan... :)



Jom intai resepi ringkas dan mudah di sedaikan.

Bahan-bahannya :-

1 ikat pucuk paku
10- 12 ekor udang
1 cawan santan pekat
2 cawan santan cair
1 batang serai, dititik
1 keping asam gelugor
Garam

Bahan tumbuk halus :-
5 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci kunyit hidup


Caranya :-
  • Siang dan cuci pucuk paku hingga bersih dan toskan
  • Satukan bahan tumbuk halus dan masak bersama santan cair dan masukkan serai.
  • Tambah udang, asam gelugor dan masukkan pucuk paku, gaul rata. Masukkan santan pekat.
    Perasakan garam. Masak seketika tapi jangan sampai layur sangat.







Saturday, September 27, 2014

TAKO JAGUNG


TAKO JAGUNG ~~
antara kueh kegemaran kita adalah tako terutama suka makan bila bulan Ramdhan, mesti buat atau beli....Akid pun suka...selera sama gitu. Kueh ni kalau sedap bubuh dalam acuan daun pandan yang di buat sendiri tapi sebab malas dan daun pandan pun nan ado makanya guna kekdah buh dalam gelas...senang dan yang penting cepat.

Serius kita suka sangat tako jagung ni, nak nak kalau sejuk memang laju jer cedok masuk molut tanpa sedar licin sudah gelas tu....kalau tak percaya kena cuba lah ye....InsyaAllah sedap.


Resepi ni kita perolehi dari kenalan FB yang tak kedekut berkongsi resepi resepi enak... terima kasih Noorsha atas perkongsian ilmu ni ye....muga terus sukses.
Sumber Resepi :- Noorsha FB
Lapisan bawah :-
1/4 cawan tepung beras
1/4 cawan tepung hoen kwee putih
1/2 cawan gula halus
2 1/4 cawan air
Sedikit pewarna kuning
1/2 cawan jagung cream (saya lebihkan)

Lapisan atas :-
3 cawan santan pekat
1/4 cawan tepung beras
2 1/2 sudu besar tepung hoen kwee putih
3/4 sk garam
2 helai daun pandan - disimpul

CARANYA :-
satukan bahan bahan lapisan bawah, letak sedikit pewarna kuning dan masak hingga pekat. Sediakan mangkuk kecil atau kelongsong pandan dan tuang adunan jagung hingga 1/2 paras mangkuk dan ketepikan.

Satukan bahan bahan lapisan atas dan masak hingga pekat. Matikan api.
Tuang ke atas lapisan jagung tadi hingga memenuhi mangkuk atau kerongsong pandan. Sejukkan. Dinginkan dalam peti ais. Sedap makan ketika sejuk.












Tuesday, September 23, 2014

POTATO FRITTERS

POTATO FRITTERS ~~ masa rakan Fb share link tu terus nak buat jam jam tu jugak sebab nampak mengoda sangat sebab kebetulan perut pun laparkan.... al maklum tengok tengah malam buta. Tapi saborkan hati sebab plan nak buat untuk bekfes dengan fussy boy sorang tu. Alhamdulillah Akid suka makan sedangkan selama ni kurang minat dengan cekodok tepung. Mungkin adunan ni kurang guna tepung dan terasa kentang lebih tu agaknya menarik minat Akid nak makan.

So jom skodeng resepi hasil perkongsian rakan fb yang prihatin....kita makan dengan sos cili AgroMas... sedap sehhh....cubalah ehhh.... cuma kita tambah sebiji carrot sebab nak umpan Akid makan...dia suka carrot.


Sumber Resepi :- FB Cara Senang Buat Kek
POTATO FRITTERS

3 biji kentang -  sagat halus
1 biji carrot - sagat halus - Ini kita tambah
4 sudu besar tepung jagung
3 sudu makan tepung gandum
1 biji telur
Daun bawang
Serbuk lada sulah
Garam
Ajinamoto - abaikan jika tak guna
Minyak masak - untuk menggoreng


Cara-caranya :-
  • satukan kentang yg telah d-sagat dengan tepung jagung, tepung gandum, daun bawang, telur, serbuk lada sulah, garam, ajinamoto dan gaul sebati.
  • Panaskan minyak dan goreng hingga garing. Sudukan leper leper adunan fritters tadi.
  • Sedap dimakan bersama sos cili.

Tuesday, September 16, 2014

KEK KUKUS WARNA WARNI

KEK KUKUS WARNA WARNI ~~ entry tertunggak lagi....tak kisahlah kan yang penting pengkongsian ilmu yang di sebar-sebarkan. Kek ni antara yang digemari oleh Akid yang agak cerewet. Payah nak tahu apa yang Akid suka dengan tidak makanya....kena buat aje...mana yang dia makan dan bertambah tambah makan maknanya itu yang dia suka. Bila di suruh buat lagi itu pun salah satu tanda yang Akid suka sesuatu makanan itu.

Kek warna warni ni dah banyak kali juga di buat sebab memang akan cepat laris....kena pulak dengan teh O atau kopi O panas err,,,,....memang terbaek lah bagi selera saya sekeluarga. Nak tahu sedap atau tidak kena lah cuba ye....InsyaAllah akan menepati selera.


Jom intai resepi yang diperolehi dari Dapur Kak Ct....tq sis atas perkongsian ini dan halalkan saya share di blog ni pulak ye....




Kek Kukus Warna Warni
Sumber Resepi : Dari Daput CT
Bahan-bahan :
5 biji telur grade A - dari peti ais
200 gram gula kastor
220 gram tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
1 sudu besar ovalette
150 ml susu cair
1/2 sudu kecil garam
100 ml minyak jagung / masak
1 sudu kecil esen vanilla
pewarna makanan yang digemari

Cara-cara :
1. Panaskan air dalam periuk kukusan hingga mendidih.  Alas loyang persegi dengan kertas minyak. Atau guna silicone mould jika ada.
2. Ayak tepung dan baking powder kemudian campur kesemua bahan-bahan ke dalam mangkuk besar kecuali minyak dan pewarna masakan.
3. Pukul adunan dengan kelajuan tinggi selama 5 - 6 minit hingga sebati dan gebu. Masukkan minyak jagung / masak dan digaul dengan spatula hingga sebati.
4. Sudukan adunan berselang seli warna secara bertompok-tompok dan lorek dengan dengan lidi sate dan kukus selama 5 - 7 minit dengan api perlahan.
5. Buat hingga habis lapisan seterusnya dan kukus lagi. Untuk lapisan yang akhir kukus selama 20 minit  dan tutup penutup kukusan dengan kain bersih.
6. Setelah kek masak biarkan di dalam loyang selama 10 minit. Kemudian dibalikkan di atas redai kek supaya kek sejuk sepenuhnya.

Monday, September 15, 2014

BUBUR CANDIL


Bubur Candil ~~ firstly memang terus terang kata dah berkulat blog ni tak ber hapdet....sejak pindah ke Negeri di bawah Bayu....dah hampir 2 tahun lah....lama kan. Orang pun dah lupa gamaknya blog UmmiAkid ni...dah le blog kecil kecilan....apapun tak hapdet bukan sebab tak masak atau malas TETAPI lupa email address n password....gitu..!!!! Puas mintak tolong...puas fikir dan alhamdulillah dengan izin Allah segalanya dipermudahkan....ikhlas itu penting....heheee...syukur sangat sebab dapat meneruskan kembali blog yang dah lama sepi....TQ bagi yang masih sudi ikuti perkembangan....

Back to agenda.....nak cerita bab bubur candil ni....dah lamaaaaaaaaaaaaaa sangat buat, baru nak masukkan kat blog sebab....seperti yang diperjelaskan di atas.... :)

Bahan Untuk Candil :-
1 1/3 cawan tepung pulut
2 sudu besar tepung gandum
sedikit garam dan gula
air secukupnya
beberapa titis pewarna yang digemari - kita buat sewarna jer sebab Akid nak kaler merah.

Caranya :-
  • Satukan air, garam dan gula. kacau agar gula larut.
  • Masukkan ke dalam adunan tepung dan gaul hingga sebati.
  • Bahagiakan doh kepada beberapa bahagian yang perlu untuk berapa warna yang dikehendaki. Kite buat sekaler jer....
  • Ambil secubit dan gentel bulat kemudian dileperkan sebesar duit seposen.
  • Rebus air hingga mendidih nak masukkan candil yang digentel tadi. Bila timbul bolehlah diangkat dan rendamkan dalam air supaya tak melekat.
Bahan Untuk bubur :-
1 cawan santan pekat
2 1/2 cawan santan cair
1 ketul gula kabung
1/3 cawan gula pasir
Sehelai daun pandan
Secubit garam

Caranya :-
  • Masukkan santan cair dan gula pasir dan daun pandan ke dalam periuk dan masak biar mendidih.
  • Setelah mendidih masukkan candil dan masak dengan api perlahan.
  • Masukkan santan pekat dan secubit garam.
  • Bila dah naik wap bolehlah ditutupkan api.
  • Kacau seketika walaupun dah tutup api bagi mengelakkan santan berkepala. Kacau 2-3 minit jer ye.

Wednesday, July 24, 2013

NASI SERAI ~~ Resepi Bonda

NASI SERAI ~~ resepi arwah bonda...dah lama tak makan nasi serai ni, bertahun jugak dan kali ini kita buat sebab 2-3 hari ni hati memang sayu sangat....tak boleh nak bayangkan kenapa dan mengapa.....mungkin kerana Aidilfitri semakin hampir dan kerinduaan suasana beraya dengan ayahbonda yang dah lama pergi mengadap Ilahi membuatkan kita teringin masakan arwah bonda..... AL-Fatihah.

Jom intai resepi yang arwah bonda kita ajar....
 
AYAM MASAK MERAH :-
1 ekor ayam
2-3 sudu tomato paste
2 sudu rempah kurma
Minyak untuk menumis
Garam
Gula
1 batang kayu manis
4 kuntum cengkih
Air

Bahan Kisar halus :-
8 biji bawang merah
1 labu bawang besar
4 ulas bawang putih
Halia
Lengkuas
Serai

Caranya :-
Goreng ayam separuh masak. Ketepikan
Tumis kayu manis, cengkih dan masukkan bahan kisar halus hinga wangi. Masukkan rempah kurma dan tomato paste. Masak hingga rempah pecah minyak dan sebati. Kalau agak kering bolehlah dimasukkan sedikit air agar berkuah sedikit.
Masukkan ayam yang telah di goreng setengah masak. Perasakan dengan garam, gula.



ACAR TIMUN CARROT

Bahan-bahannya :-
1 batang timun segar - potong memanjang (tak ambil bahagian biji tu)

1 batang carrot - potong memanjang
1 batang lada merah - belah dua dan buang bijinya dan hiris halus

1 labu bawang besar - hiris halus
2 sudu besar cuka
3 sudu gula pasir
sedikit garam

Cara-cara :
Kacau gula, garam dan cuka hingga gula larut.

Masukkan bahan-bahan lain dan gaul rata.. Masukkan dalam bekas yang bertutupdan simpan dalam peti sejuk. Simpan lebih kurang 30 minit sebelum nak dihidangkan.


 
NASI SERAI
Bahan-bahannya :-

3 cawan beras basmathi (guna cawan periuk nasi)
4 cawan air (guna cawan periuk nasi)
minyak sapi untuk menumis - kita guna minyak jagung

Bahan kisar halus :-
7 batang serai - hiris yang putih sahaja
1 labu bawang besar
4-5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
(bahan blender ni haruslah dikisar hingga serai tu halus)

Rempah tumis 4 sekawan

Caranya :-
Panaskan minyak dan tumis rempah tumis 4 sekawan dan baki batang serai yang dihiris putihnya hingga naik bau. Masukkan bahan tumis dan biar seketika hingga masak dan naik bau.

masukkan air dan biar hingga mendidih. Masukkan beras dan masak seperti biasa.
 

Thursday, July 18, 2013

SAGO GULA MELAKA

SAGO GULA MELAKA ~~ pemanis mulut sempena Ramadhan ke-6. Kita memang suka sago ni dan tersangat sesuai tak kala berbuka sebagai pembasah tekak. Tekak kali ni pun macam masih tak selesa dari kesan jerebu baru-baru ni....so memang nikmatlah tekak bila makan pemanis mulut ni kan.....alhamdulillah nikmat rezeki tak terhingga dari Yang Maha Esa.....syukur..

Satu resepi yang mudah sangat nak buat sebenarnya namun terselit kisah di sebalik tempoh pembuatannya....hanya saya dan pemilik blog life is sweet jer tahu ye....Syifa....suhhhhhhhhh..... rahsia tau....



Jom intai resepi siapa yang kita skodeng sebagai rujukan....thanks Syifa atas tunjuk ajor...tapi akak buat tetap gitu....tak kisah erkk.. yang penting sodap.....thumbs up dari hb pun dah kembang semangkok gitu...:)

Resepi Asal :
CMG Dapur tanpa sempadan
Sumber resepi ~~ Life is sweet 
Bahan-bahannya :-

300 gram sago biji, cuci dan toskan - Kite buat 150gram sahaja
2 liter air - kite guna 1 botol mineral kecil + 1/2 cawan
2 helai daun pandan, disimpul
3/4 camca teh pewarna hijau makanan
1 ketul gula melaka, hiris kecil*
1/2 cawan gula pasir*
1 1/4 cawan air*
1 helai daun pandan*(*disatukan dan masak hingga pekat, tapis dan sejukkan)
1 cawan pati santan + 1/4 camca teh garam + 1/2 camca teh tepung jagung = satukan, kacau dan masak hingga panas, sejukkan.

Caranya :-


Didihkan 2 liter air tadi bersama daun pandan dan pewarna hijau makanan, kemudian masukkan sago biji dan masak hingga kelihatan jernih. Masak dengan api sederhana dan kacau selalu. Tutup api dan biar 4-5 minit dalam peiuk.


Tuang dalam tapis dan cuci biji sago tadi bawah air paip untuk membuang kanjinya. Kemudian masukkan ke dalam bekas2 kecil atau acuan yang anda gemari, padat2kan dan simpan dalam peti sejuk 1 - 1 1/2 jam. Sapu sedikit minyak pada acuan tadi.
Keluarkan dari acuan dan letakkan dalam bekas sesuai, tuang gula melaka tadi dan juga santan pekat tadi. Hidangkan sejuk

Wednesday, July 17, 2013

AYAM MASAK HALIA

AYAM MASAK HALIA ~~ alhamdulillah kini masuk hari ke-8 kita semua berpuasa, syukur atas segala nikmat-Nya. Selalunya bulan puasa ni kita memang masak yang ringkas-ringkas dan cepat disediakan sebab agak suka makan tika lauk masih panas gitu. Kali ni kita cuba masak ayam masak halia yang mana kita nampak 2-3 orang rakan blogger dah buat. Makan untuk bersahur pun sedap kalau masakan cenggini.


Selalu memang gini le cara kita masak ayam halia, ringkas dan bahan yang mudah di dapati. Cuma kali ni kita guna ayam drummet segera tu dan goreng sikit....kekunun nak cuba ayam yang bersalut tepung le pulak....(padahal malas gitu....). Kalau tak nak guna drummet segera tu gunalah ayam fresh ye....

Bahan-bahannya :-
Beberapa ketul ayam - kita guna drummet segera tu....nak mudah gitu :)
I inci halia - disagat halus
4 ulas bawang putih - disagat halus
1 labu bawang besar - dipotong bulat
1 biji cili merah - di potong serong
1 biji cili merah - dipotong serong
2 sudu sos tiram
sedikit lada hitam kisar
garam dan serbuk secukup rasa
Sedikit air

Caranya :-

Drummet tu di goreng seketika. ketepikan
Panaskan minyak dan tumis halia serta bawang putih hingga naik bau.
Masukkan sos tiram dan sedikit air. Gaul sebati dan masukkan ayam tadi, Biar seketika.
Masukkan cili potong serta bawang tadi dan lada hitam.  Masak biar kuah agak pekat sedikit.
Seimbangkan rasa garam serta serbuk secukup rasa.

Tuesday, July 16, 2013

POPIA GORENG

POPIA GORENG ~~ alhamdulillah permintaan suami untuk makan popia goreng terlaksana sudah, kita jarang-jarang buat popia ni sebab kita lebih suka popia basah tapi tak pandai buat cuma pandai beli jer.....heehee....tapi atas permintaan suami maka terjadilah popia ni, semangat tau nak buat sebab suami kita memang jarang request nak makan apa, apa yang di masak itu yang di makan dengan senang hati.....:)
Kita buat ikut cara sendiri yang pernah di ajar oleh arwah mak dulu, mungkin cara yang sama dengan orang lain jugak, cuma inti dalam tu jer yang lain orang lain caranya kan.....selalu kita guna udang tapi oleh kerana tekak orang yang ngidam tu alergik udang maka kita gantikan dengan isi ayam.
jom intai resepi mudah dari ummiakid....:)

Bahan-bahannya :-
Kulit popia - kita beli yang dah siap dijual
Isi ayam - didadu kecil - nak letak udang pun boleh.
1 batang lobak merah - dihiris halus
1 biji sengkuang - dihiris halus
2 cawan taugeh
4 ulas bawang putih - disagat halus
Secubit garam
1 sudu kecik serbuk secukup rasa
sedikit lada sulah - optional

Caranya :-
Tumis bawang putih hingga naik bau, masukkan isi ayam/udang. Masak seketika.
Masukkan lobak merah, sengkuang dan taugeh. Gaul rata biarkan sayur agak lembut.
Perasakan dengan garam dan secukup rasa. Letak sedikit lada sulah.

Biarkan sayur seketika dan bolehlah ditutupkan api. Sayur jangan layur sangat nanti tak sedap.
 
Bahan-bahan untuk Sos cili :-

6 biji cili merah
3-4 ulas bawang putih
2 camca cuka
sedikit air
2 sudu gula
secubit garam

Caranya :-
Kisar cili, bawang putih bersama sedikit air. Masak seketika di atas api dan masukkan gula serta cuka tadi. Biar mendidih seketika dan sos agak pekat sedikit.

 

 

 



Monday, July 15, 2013

AGAR-AGAR MILO LAPIS OREO

AGAR-AGAR MILO LAPIS OREO ~~ memang tak di nafikan sedap agar-agar ni, terbaca kat FB tentang kepopular-an agar-agar ni bila Dato Ct mencubanya....maka kita pun terover excited le nak cuba jugak....dan ternyata memang sedap, lemak manis dan tak henti-henti makan, nak-nak bila sejuk....nyaman tekak sehhhh.....tak rugi mencuba.

Kalau tengok pada Roz HomeKreation buat ada 3 layer tapi kita buat bayang layer pun tak nampak sebab bila dituang adunan tu boleh pulak ia bercampur.....kita tak dapat nak agak tahap seakan-akan keras tu....tapi tak kisahlah kan....yang penting mabeles (pujuk hati sendiri ni...)



Jom cuba ramai-ramai okey dan bila dah pertama kali buat, pasti akan buat berkali-kali seterusnya....serius tau...!

Sumber Resepi :- HomeKreation
Bahan-bahannya :- Guna loyang size 8''
1 bungkus agar-agar atau 10gram serbuk jelly - kita guna agar-agar serbuk
750ml air  - sukat guna botol mineral 500liter  + 1 cawan air
170 gula - kita bubuh 150gm sahaja
1 tin susu cair 400g
3/4 cawan Serbuk milo
1 bungkus Oreo 137g - patah-patahkan tanpa buang krim dalam tu


Caranya :-

Panaskan agar-agar bersama air hingga agar-agar larut, kemudian masukkan gula, kacau  dan biarkan gula larut baru masukkan susu cair hingga mendidih, kacau betul-betul ya.

Asingkan 2 cawan ke dalam periuk yang lain dan campurkan serbuk milo, kacau hingga sebati

Tuangkan 1 cawan campuran milo ke dalam loyang/acuan. Masa ini api untuk periuk Milo dikecilkan dan sentiasa di kacau untuk elak agar2 membeku.

Apabila permukaan agar-agar milo dalam acuan sudah mengeras, tuangkan kesemua adunan periuk yang asli (warna putih) dalam acuan. Taburkan kesemua oreo. Apabila permukaan agar-agar putih + oreo mengeras, diakhirkan dengan lebihan agar-agar milo. ( ada 3 LAPISAN ya )

Biarkan membeku dalam suhu bilik, kemudian bila sejuk baru masukkan dalam peti ais

Tips untuk melapis :-

Jangan tunggu sehingga lapisan membeku, takut tidak melekat dengan lapisan berikutnya, jika mengeras guriskan permukaan lapisan dengan garfu sebelum tuang lapisan seterusnya.

Pastikan adunan agar-agar sentiasa panas diatas api supaya dalam melekat dengan baik dengan adunan sebelumnya..
 
 
 
 
 
Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...