Friday, January 30, 2015

CHOCOLATE CHIPS MUFFIN

Chocolate Chips Muffin ~~ dah lama tak buat bab baking mem baking ni....tapi sejak Akid sekolah Tahun 1 makanya ummi kenalah over rajin sebab kena bawa kan bekal untuk Akid setiap hari....bukan tak bagi beli makanan di kantin tapi hati lebih tenang bila fikir Akid makan makanan dari rumah.

Pernah duduk di sekolah seminggu untuk pantau Akid, memang nampak Akid amat-amat berdikari dan ok jer ke sekolah....happy, excited dan hati pun rasa tenang nak lepaskan Akid cuma kesian tengok anak anak beratur kat kantin punyalah panjang barisannya dan makan kelam kelibut sebab masa dah banyak habis untuk beratur. Itu antara alasan yang ummi sanggup penat asalkan Akid berbekal.....tapi lain orang lain pendapat....ikut masing-masing kan.... :)

Lama jugak tak update blog.....terasa sejak Akid sekolah ni masa tak pernah cukup, Bz keluar masuk amek hantar Akid ke sekolah....pagi sekolah agama, petang kebangsaan so faham-faham jerlah kan....semua orang pasti merasainya cuma cara mengatasinya tak sama.....pada saya masa itu mencemburui saya,.... :) boleh gitu..???

Jom skodeng resepi Muffin yang selalu kita cedok dari Nigella Lawson ni...selalu guna resepi ni sebab serasi dengan tekak...

Sumber Resepi : Nigella Lawson
Bahan-bahannya :-
1 3/4 cawan tepung gandum
1/4 cawan serbuk koko
1 cawan gula kastor - kita guna brown sugar
1 sk baking powder
1 sk soda bicarbonate
1/2 sk garam
1 cawan fresh milk
1 biji telur
1 sk esen vanila
3/4 cawan choc chips

Caranya :-
Campurkan tepung, soda bicarbonate, baking powder dan serbuk koko - ayak dan ketepikan

Dalam bekas lain satukan susu, telor, gula dan minyak. Kacau dengan whisk seketika. Kemudian masukan tepung yang telah di ayak. Kacau untuk sebatikan tapi jangan terlalu kacau cukup sekadar nak meratakan adunan. Masukkan choc chips

Masukkan dalam muffin cup, tabur sedikit choc chips di atas dan bakar pada suhu 180 selama 20-25 minit.

1 comment:

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...