Tuesday, February 24, 2015

KEK MARBLE SUSU

KEK MARBLE SUSU ~~ tekak teringin nak makan kek pulak hari hari minggu ni dan kebetulan memang nak buat untuk bekal Akid ke sekolah. Puas fikir kek apa yang nak di buat dan yang penting mudah, ringkas dan semua bahan ada kat rumah.....setelah puas skodeng dari blog ke blog yang selalu kita skodeng bila ke tandusan idea maka terpikat dengan kek ni.....tengok Izah buat punya lah gebu dan cantik jer kejadiannya. Bila bahan semua ada terus zasssss ke dapur  dengan bantuan chef kecik kat rumah ni maka terhasillah kek yang memang sedap, lembut dan mudah nak buat.

Belum pun hari isnin kek ni dah tinggal separuh.....tak sedar bila dah mula makan.....heheee...itu tandanya kek ni memang sedap. Apa lagi jom intai resepi yang kita sunting dari blog Izah....TQ Izah atas perkongsian ilmu ni muga mendapat pahala yang berterusan....


Sumber Resepi :-
Izah Muffin Lover 

Bahn-bahannya :-
250gm mentega - kita guna jenama SCS
230gm gula halus
2 camca teh Ovallete
4 biji telur Gred A
270gm tepung halus *
1 camca teh baking powder * - di satukan bahan * dan ayak
60gm susu pekat manis
2 camca besar serbuk koko
2 camca besar susu cair + 1 camca teh coklat emulco - satukan

Caranya :-
Pukul mentega, ovallate dan gula halus hinga putih. Masukkan telur satu persatu sambil terus memutar hingga kembang dan gula hancur. Masukkan susu pekat dan gaul rata.

Perlahankan speed dan masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga abis. Gaulkan rata.
Bahagiankan kepada 2 bahagian yang sama banyak. Satu bahagian dibiarkan tanpa warna dan satu bahagian lagi dicampurkan dengan susu cair dan coklat emulco tadi. Gaul hingga rata.

Tuangkan berselang seli antara adunan tanpa warna dan yang aduanan coklat dalam loyang yang telah dilenser dengan mentega dan dasarnya telah dialas kertas minyak.

Bakar dalam Oven dengan suhu 180 selama 35-40 minit. Sejukkan 5 minit sebelum dikeluarkan dari loyang.

Sebelum bakor.....

Selepas bakor dan sebelum di potong....

3 comments:

  1. akak ambik resepi dah lama tapi buat nya belum lagi jeles tengook ramai yg dah buat marble ni

    ReplyDelete
  2. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...