Monday, February 25, 2013

KARI KEPALA IKAN

KARI KELAPA IKAN ~~ baik punya mengidam bila pepagi buta hari sabtu ari tu pergi pasar dan nampak kepala ikan yang segar bugar ni.....terus catat dalam fikiran nak masak kari. Dah lama jugak rasanya tak makan lauk bersantan ni....kekunun jaga pemakanan...hahhhh....sekali dapat kari terus langgar semua pantang.... :) bab langgar pantang tu bukan kite ye...tapi my lalink. Tewas dengan godaan kepala ikan ni... :)
Jom terjah resepi ringkas ummiakid style yang mungkin sama jer dengan cara orang lain masak tapi nak share jugak sebab rajin....heehee...

Bahan-bahannya :-
1 kepala ikan merah - belah dua
2 keping isi ikan
1 camca besar cili kisar
2 camca besar rempah kari
1 keping asam gelugor
1 labu bawang besar - kisar halus
3 ulas bawang putih - kisar halus
1/2 inci halia - kisar halus
Air secukupnya
Garam dan gula secukup rasa
1 biji cili merah - belah dua
1 biji cili hijau - belah dua

Bahan tumis :-
1 camca teh penuh halba campur
3 biji bawang merah - hiris
2 ulas bawang putih - hiris
2 pelepah daun kari - dilurut

Caranya :-

  • Kepala ikan dan isi ikan dibersihkan dan cuci dengan air asam jawa dan sedikit garam. Biarkan seketika. Cuci dan toskan.
  • Tumis bahan tumis  hingga naik bau harum. Masukkan bahan kisar halus berserta dengan cili kisar serta rempah kari. Masak hinggan naik pecah minyak dengan api perlahan.
  • Masukkan sedikit air dan masukkan kepala serta isi ikan. Masak seketika. Masukkan juga cili potong dan perasakan dengan garam. Bila hampir mendidih masukkan santan. Kacau perlahan jangan sampai pecah minyak. Bila dan mendidih bolehlah di tutup api.

4 comments:

  1. Sabtu lpas pun mcm nak msak kari kepala ikan ni kak....tp ntah cmne...smpi pasar...nmpk bende lain...lnsung x jdi msak kari....msak mende lain jdinya.....hehe....

    ReplyDelete
  2. sedapnya

    lama tak makan kari, sebab takde orang nak masakkan, cer pos sikit ke tina

    ReplyDelete
  3. Wow! kaw karinya... cicah lempeng pon sodap neh...

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum Ummi

    nampak sedap sungguh kari ikan tu...dpt cicah ngan roti canai alangkah sedapnya lagi...

    ReplyDelete

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...