Tuesday, September 16, 2014

KEK KUKUS WARNA WARNI

KEK KUKUS WARNA WARNI ~~ entry tertunggak lagi....tak kisahlah kan yang penting pengkongsian ilmu yang di sebar-sebarkan. Kek ni antara yang digemari oleh Akid yang agak cerewet. Payah nak tahu apa yang Akid suka dengan tidak makanya....kena buat aje...mana yang dia makan dan bertambah tambah makan maknanya itu yang dia suka. Bila di suruh buat lagi itu pun salah satu tanda yang Akid suka sesuatu makanan itu.

Kek warna warni ni dah banyak kali juga di buat sebab memang akan cepat laris....kena pulak dengan teh O atau kopi O panas err,,,,....memang terbaek lah bagi selera saya sekeluarga. Nak tahu sedap atau tidak kena lah cuba ye....InsyaAllah akan menepati selera.


Jom intai resepi yang diperolehi dari Dapur Kak Ct....tq sis atas perkongsian ini dan halalkan saya share di blog ni pulak ye....




Kek Kukus Warna Warni
Sumber Resepi : Dari Daput CT
Bahan-bahan :
5 biji telur grade A - dari peti ais
200 gram gula kastor
220 gram tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
1 sudu besar ovalette
150 ml susu cair
1/2 sudu kecil garam
100 ml minyak jagung / masak
1 sudu kecil esen vanilla
pewarna makanan yang digemari

Cara-cara :
1. Panaskan air dalam periuk kukusan hingga mendidih.  Alas loyang persegi dengan kertas minyak. Atau guna silicone mould jika ada.
2. Ayak tepung dan baking powder kemudian campur kesemua bahan-bahan ke dalam mangkuk besar kecuali minyak dan pewarna masakan.
3. Pukul adunan dengan kelajuan tinggi selama 5 - 6 minit hingga sebati dan gebu. Masukkan minyak jagung / masak dan digaul dengan spatula hingga sebati.
4. Sudukan adunan berselang seli warna secara bertompok-tompok dan lorek dengan dengan lidi sate dan kukus selama 5 - 7 minit dengan api perlahan.
5. Buat hingga habis lapisan seterusnya dan kukus lagi. Untuk lapisan yang akhir kukus selama 20 minit  dan tutup penutup kukusan dengan kain bersih.
6. Setelah kek masak biarkan di dalam loyang selama 10 minit. Kemudian dibalikkan di atas redai kek supaya kek sejuk sepenuhnya.

3 comments:

  1. Anak-anak suka yang warna-warni, itulah benda pertama memikat mata he hehehhe...

    ReplyDelete
  2. wahh sedapnyaaaa kek! ehhhh saya nmpak makanan ksukaan saya sago buah melaka! dh ada rezepi, boleh la buatt!! tq2 susah beno cari kt sini tau! ;(

    www.ourlovebonding.com

    ReplyDelete
  3. Colourfull...menarik.mesti moist kan..

    ReplyDelete

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...