Tuesday, February 26, 2013

PISANG GORENG SAMBAL KICAP

GORENG PISANG SAMBAL KICAP ~~ satu gabungan yang memang best dan mesti ada sambal kicap setiap kali buat goreng pisang dan rasanya antara tradisi orang Johor kot....tempat lain kadang pelik bila tengok makan pisang goreng dengan sambal kicap tapi tidak di Johor........macam tak cukup rasa jer kalau tak ada sambal kicap....itu kite ye...orang lain tak pasti le... :)

Ini le rupenya pisang Sabah..........besor² dan gemuk² dan pisang di sini teramatlah mudah nak dapat, mana pergi nampak jer orang jual pisang. Tanah di sini kan subur dan sesuai untuk tanam apa jer....kata orang dan memang betul kata orang sebab sayur² di sini memang segar bugar dan macam²  ada.....harga pun boleh tahan jugak mengigit kuku....mahal tau...! kena bijak membeli, memilih tempat dan menawar....tapi dah cakap bahasa semenanjung...tak dernya dapat murah....tapi tak semua tempat lah.....kena bijak dalam membeli.....fuhhhhhhhhhhh berjela ceramah untuk pisang ni ye...heehee.. :)

Jom intai resepi mudah sokmo...dari Ummiakid
 
Bahan-bahannya :-8 biji pisang - di kerat dua
2 1/2 cawan tepung beras
1 sudu besar tepung gandum
1 camca teh air kapur
Sedikit pewarna kuning - kite guna serbuk kunyit jer :)
Garam secukup rasa
Air secukupnya

20 biji cili padi merah dan hijau
2 ulas bawang putih*
2 camca besar gula*
Bahan bertand
*   ditumbuk lumat*
1/2 cawan kicap lemak
(Setelah ditumbuk lumat gaul semua bahan dan perasakan)

Caranya :-

  • Satukan tepung beras, tepung gandum, air kapur dan garam. Gaul rata dan tuang air sedikit demi sedikit sambil dikacau dengan whisk hingga sebati dan mendapat bancuhan yang sederhana peka. Jika di celup pisang bancuhan ini melekat elok kira ok lah tu....
  • Panaskan minyak dan celup pisang dalam bancuhan tepung dan goreng dengan minyak terendam hingga kekuningan elok. Angkat dan toskan.
  • Hidangkan bersama cili kicap. memang terbaekkkk.....!

2 comments:

  1. Kaakkkkk... Yus duk search cara2 buat sambal kicap, terjumpa plak blog akak! Hehe...

    ReplyDelete

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...