Sunday, July 3, 2011

MEE HOON SOTO vs SOTO AYAM



Menu masak apa hari ini adalah.....SOTO AYAM vs MEE HOON SOTO...
My peberet all time dan akan masak sendiri kalau nak makan....no kedai-kedai okey..!!!! kalau teringin nak makan soto memang malas pun jadi rajin.

Lebih selesa masak sendiri....sedap ke, tak sedap ke....yang penting masak sendiri....puas hati dan boleh makan berulang-ulang kali....tak gitu...!!! (alasan nak puji diri sendiri rajin benornye tu...tapi malu dan mengada².....heehee..)


Respi ni hasil cara sendiri dan rasanya sama ajer kot cara-cara orang lain kan....agak mudah walaupun proses penyediaan tu macam banyak sangat kerja nak buat....tapi bile makan, laju jer ekk...!!!



Bahan-bahan :-
8-10 ulas bawang merah*
5 ulas bawang putih*
halia*
lengkuas*
1 inc kunyit*
4 batang serai - kite ketuk jer
*Dikisar halus *

Rempah tumis 4 sekawan (Buah pelaga, cengkih, bunga lawang, kayu manis)
5-6 sudu besar rempah soto - dibancuh dgn air - (gune rempah sup + rempah kurma pun boleh)
2 sudu besar santan

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan sedikit minyak dalam periuk, tumis bahan2 tumis hingga harum, masukkan serai, dan bahan kisar halus, tumis hingga wangi.
  2. Rempah soto disatukan dan bancuh dgn sedikit air, kacau rata dan masukkan dalam periuk dan masak hingga rempah sedikit garing.
  3. Masukkan ayam, gaul rata masukkan air secukupnya, biar ayam agak empuk dan angkat.
  4. Masukkan bahan perasa dan santan, masak hingga kuah mendidih
BAHAN LAIN :-)
Nasi impit, didadu atau mee hoon di celur
Begedel
Taugeh, buang ekor dan celur sekejap
Cili kicap
Soo hoon goreng
Kacang tanah goreng
Daging ayam yang dicarik halus
Hirisan daun sup
Hirisan daun bawang
Bawang goreng

Tuan tanah agak kureng suka makan dengan nasi impit so kita celurkan Mee Hoon. Bukan tak boleh makan nasi impit......tapi alasan yang satu....tuan tanah kite ni memang suke sangat mee hoon ke mee kuning ke....asal namanya bermula dengan Mee...memang peberet gilosss...!!! sebab tu kata Soto ayam VS mee hoon soto....padahal kuahnye sama jerk...!!!!

Simple-simple jer bahan² untuk ditaburi sebagai bunga rampai untuk Soto kali ini...yang penting bahan asas ado...kan...????

Bergedil....dulu memang tak suke tapi sekarang suke banget le pulok...tak tahu kenapa, mungkin semakin retro....selera pun sudah tukar....heehee...matang penuh gaya...!!!! Home made bergedil made by UmmiAkid....kelas gituuu...!!!!

Nota ciput : Anak rusa, anak gajah, kalau nak rasa jom arr datang rumah....!!!!

1 comment:

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...