Monday, December 5, 2011

APAM YOGURT TERSENGEH

APAM YOGURT TERSENGEH, impian seribu harapan mengharapkan ianya mekar indah sekembang kembangnya seperti pertama kali jatuh cinta tengkok apam ni di sini dan terus jatuh cinta tahap tak boleh tido bila terlihat di sini pulak namun apakan daya sehabis mampu hanya tersengeh sedemian rupe....udah le tak mekar sejambak...sengeh pun ala² shy² cat kesejukan gitu...!!!! Adoiiiiii....

Tak tahu mana silapnya....silap sentuhan ke, silap pukulannya ke, silap kepanasannya ke atau memang tangan ni tak boleh fallen in love with apam.....huwaaaaa...nak nanges bila tengok..!!! walaupun tak semekar harapan namun rasanya tetap sedap bila masuk molut....( ayat penyedap hati kite jerk ni....heehee...tapi seyes cakap, memang sedap..!!!).

Nota semangat membara : akan ku cube lagik sampai mekar...kalau tak mekar jugak...nak simpan kukus tu dalam gobok dapur paling atas....majuk setahun tak moo makan apam!!!!!

Resepi Asal : Rima
Sumber Resepi : Kak Ummi Home Sweet Home
Bahan-bahannya :-
2 cawan gula - kite letak 1 1/3 cawan je, itu pun dah manis
1 sudu teh ovallete
2 cawan tepung
1 cawan yogurt segar asli
1 biji telor
1/2 sudu teh double action baking powder
1 sudu teh serbuk koko- kite tak letak
1 sudu teh pes coklat - kite tak letak
beberapa titis pewarna pink & biru

Cara-caranya :-
  • Sediakan periuk kukusan dan panaskan air dalam periuk hingga mendidih.
  • Sementara itu, masukkan kesemua bahan dalam mangkuk (kecuali pewarna. Pukul hingga sebati, bertukar warna putih pucat dan pekat beralun.
  • Asingkan 5 sudu besar adunan dan campurkan dengan pewarna.
  • Masukkan adunan tanpa pewarna ke dalam plastik yg digunting bucunya agar mudah untuk picit ke dalam acuan yang sesuai. Kemudian paipkan hingga 3/4 penuh adunan tanpa warna dan paipkan pula adunan yang bewarna di tengah.
  • Kukuslah selama 15 - 20 minit/hingga apam kembang mekar. (Balut pengukus dengan kitchen towel)

2 comments:

  1. alamak ni yg buat tina takut nak buat ni, takut takmo sengih, tapi sedap ye kak, nak try lah

    ReplyDelete
  2. heehee..itu le Tina...sengeh jerk...tu pun malu². Pada akak sedap terasa masam² yogurt tu...if nak buat buat 1/2 adunan jer tau sebab banyak sgt if 1 adunan tu...Akid jer makan dekat 7-8 ketoi...sedap lah tu bagi dia...sebab apam dot² akid x suka sgt.

    ReplyDelete

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...