Tuesday, December 6, 2011

TUNA ROLL

TUNA ROLL untuk bekfes pagi tadi, semenjak ada BM ni memang rajin le bebenor nak membuat roti sendiri, senang le sangatkan...masuk sume bahan dalam BM, tekan pastu boleh buat kerja lain sementara Bibik ni menjalankan tugas yang diamanahkan. Makan roti pepanas ni lain nikmatnya.
Tuna Roll ni kita dah pernah buat dulu dan memang sedap serta lembut jer rotinya. Macam Biasa resepi kita skodeng kat blog CM. Sesuai untuk sarapan pagi mahupun minum petang. Asal sedap mesti akan di buat lagi dan lagi dan lagi kan....jom intai macam mana nak buat Tuna Roll ni...zaaaaaasssssssss!

Sumber Resepi :- CMG Tiffin Biru
Bahan Untuk Doh :-
250 gram tepung roti -high protein flour
50 gram gula halus @ gula kastor
1/2 camca teh garam halus
10 g susu tepung
1/4 camca teh bread improver
1/4 camca teh bread softerner
30 g telur - 1 biji telur kacau dan timbang
6 gram instant yeast
20 gram mentega
125 ml air suam -kalau guna Breadmaker guna air biasa

Bahan untuk Inti Tuna :-
1 camca besar mentega, dicairkan
1 tin tuna, ditoskan biar kering, lecek hancur - kite guna yang spread Tuna so tak payah toskan
2 1/2 camca besar Mayonnaise
1 biji bawang besar - dadu kecil
1 pokok daun bawang @ daun kuchai - hiris halus, asingkan sedikit untuk hiasan
1 biji limau kasturi - perah jusnya -optional
1/2 camca teh lada hitam yang baru dikisar, asingkan sedikit untuk hiasan

Cara membuatnya : -
  • UNTUK DOH :- Larutkan yis dalam air suam, biar berbuih. Satukan semua bahan lain kecuali mentega, masukkan bancuhan yis dan gaul rata hingga menjadi doh. Tambah mentega dan terus menguli hingga mendapat doh yang kenyal dan anjal (kurang lebih 20 minit). Bulat2kan doh, letak dalam bekas dan balut dengan plastik bersih, biarkan 45 minit hingga naik.
  • KAEDAH LAIN :- Satukan semua bahan2 untuk doh dalam breadmaker, pilih setting untuk "DOH" dan tekan "ON", tunggu hingga siap (selalunya BM mengambil masa 30 minit menguli dan 1 jam memerap, ikut jenis BM masing²).
  • UNTUK ROLL TUNA SANDWICH :- Satukan semua bahan untuk inti tuna kecuali mentega, kacau rata. Ketepikan. Keluarkan doh, tumbuk untuk membuang udara, tabur sedikit tepung pada meja kerja, dan canai menjadi 4 persegi. Sapu permukaan doh tadi dengan mentega cair rata2. Tuang inti tuna dan ratakan. Tinggalkan sedikit ruang di hujung doh. Gulung seperti swissroll dan ketatkan. Kemas kan bahagian kiri dan kanan gulungan doh dan kerat kepada 10 bahagian sama besar.
  • Doh ni lepas keluar dari BM agak lembik sikit, kita guna dalam segenggam tepung dan uli sikit supaya senang untuk di gelek. Masa mengelek tepung ni sapukan torak tu dengan tepung sedikit supaya mudah mengelek dan doh tak lekat **
  • Susun dalam paper cup jenis bersiaz 4 inci. Tekan sedikit biar rata. Buat hingga siap. Perap 45 minit hingga kembang. Sapu telur (baki dari 30 g tadi), tabur baki hirisan daun bawang dan lada hitam. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 190C selama 25 minit atau hingga perang keemasan. Sejukkan atas jaringan sepenuhnya...

6 comments:

  1. sentiasa terliur di blog ini. hihi

    ReplyDelete
  2. wah bestnya tuna roll, tah bila lah dpt beli bibik ni

    ReplyDelete
  3. Kak Chik - thanks, masak simple dimple jer KC

    ReplyDelete
  4. Tina ~~ thanks tina...InsyaAllah suatu hari nanti pasti bibik ini ada di dapur kamu dear...

    ReplyDelete
  5. HARUS CUBA NI..TAPI NAK MENGEDOH TU..BERCINTAA

    ReplyDelete

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...