Tuesday, May 15, 2012

DADIH JAGUNG

DADIH JAGUNG ~~ cuaca sangat² panas sekarang ni, kalau hujan pun....ala² macam menyinggah tinggalkan jejak kejap jerk, tanah pun x sempat basah gitu...tekak sakit dan perit yang dah melebihi seminggu ni memaksa diri juga buat sesuatu untuk menyegarkan tekak. Pilihan paling mudah dan senang adalah buat dadih.

Resepi ringkas dan mudah ni kita ambil dari blog CMG yang memang banyak pilihan untuk sedapkan tekak ni....jom cuba buat dadih sendiri dari selalu beli yang segera tu jer kan....senang sangat....sedap pun sedap....makan takkala sejuk bila tekak tak selesa....memang ibarat mengantuk disorongkan bantal....tak gitu...!

Sumber Resepi : CMG Tiffin Biru
Bahan-bahannya :-
6 cawan air (1 cawan = 250 ml)
200 g gula pasir
3 g serbuk jelly - kite guna Konnyaku Jelly powder
100 g susu cair
100 g coffemate
11/2 sudu perisa jagung jenama Lion


Caranya :-
  • Satukan semua bahan² diatas, ke dalam periuk, kacau dengan whisk hingga sebati. Jerang atas api sederhana sambil dikacau hingga mendidih.
  • Matikan api dan tapis bancuhan ke dalam jug air. Tuang dalam bekas² kecil atau bekas yang sesuai. Biar sejuk sedikit dan simpan dalam peti ais hingga dadih membeku.
  • Perisa bergantung pada kehendak masing², jika menggunakan perisa, kenalah letak sedikit pewarna makanan. Selamat mencuba.

2 comments:

  1. sedap2...!
    makan sejuk2...mntak skit....hehe...

    ReplyDelete
  2. wah, rasa jagung ye, tak penah rasa dadih ni, dia mcm agar2 ke kak

    ReplyDelete

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...