Monday, May 7, 2012

PEACH COBBLER

PEACH COBBLER ~~ dessert yang senang dan ringkas untuk dibuat. Sedap dan memang best sangat bila makan dengan ice cream.........ermmmm....nikmat sangat..! Itu belum lagi makan dengan cream....kalau ada sure makan tak hinggat donia kan...? Semua ni punca² skala timbang menuju puncak gitu...

Resepi ni hasil perkongsian kenalan di satu group GBS yang mana ahli² memang best...share ilmu serta yang paling seronok support each other tanpa menilai dan di nilai...itu untungnya mengenali insan² yang sudi berkongsi ilmu. TQ Mango yang selalu share resepi best².....Jom cuba...senang dan sedap tau..!

Bahan-bahannya :-
6 biji peach - kupas kulit dan belah² wedges -saya guna yang dalam tin heavy syrup
4 sudu besar gula kastor - kalau x suka manis boleh kurangkan
1/2 sudu besar jus lemon
1 1/2 sudu kecil tepung jagung
1/2 sudu kecil ekstrak almond atau vanilla - kite guna vanila

Topping :-
175g @ 60z tepung gandum
115 @ 4 oz gula kastor
1 1/2 sudu kecil baking powder
1/2 sudu kecil garam
85g@ 30z mentega - potong dadu
1 biji telur
5-6 sudu besar susu

Bahan sampingan :-
Aiskrim vanilla atau pecan

Caranya :-
  • Panaskan oven 220c. Gaulkan peach dengan gula, jus lemon, tepung jagung dan ekstrak almond/vanilla. Masukkan ke dalam baking dish 9 inci (sebaiknya baking dish yang boleh digunakan terus untuk menghidang) dan bakar selama 20min.
  • Sementara itu, sediakan topping. Ayak tepung dan campurkan dengan garam dan gula (asingkan sebanyak 2 sudu besar daripada gula tersebut dan ketepikan untuk tabur topping kemudian). Masukkan mentega ke dalam tepung dan ramas² dengan jari sehingga campuran tersebut kelihatan seperti breadcrumbs.
  • Campurkan telur dengan 5 sudu besar susu dan tuang ke dalam adunan kering tadi. Gunakan garfu untuk menggaul adunan tersebut sehingga menjadi doh lembut yang sticky (jika doh terlalu kering barulah tambah 1 sudu ekstra susu).
  • Turunkan suhu oven kepada 200c. Keluarkan peach dari oven dan sendukkan topping ke atas peach (tidak perlu di ratakan, biar berketul2). Taburkan gula yang diasingkan tadi (saya guna separuh saja), dan bakar selama 15 minit, atau sehingga topping berwarna perang keemasan.
  • Hidangkan panas2 ataupun pada suhu bilik bersama aiskrim.

4 comments:

  1. sedap ye kak, tak sampai seru lg tina ni hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tina ~~ akak suka pulak. Cuma akak rasa next time filling tu kena buat peroi sikit. Tak payah sticky sangat.

      Delete
  2. Salam kak,
    nape search fb akak not found ye?
    resepi nie kan...klau gnti dgn buah lain ok x kak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam Asyifa...
      Boleh jer...Mango pun sedap. Cubalah nanti...akak suka pulak. Cuma nest time rasanya filling tu biar peroi sikit x payah sticky sangat...

      Delete

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...