Monday, July 30, 2012

ASAM REBUS KANGKUNG

ASAM REBUS KANGKUNG ~~ tak pernah terfikir nak buat kan...?? selalu kalau kangkung kite goreng belacan jer tapi setelah baca blog KC dan teringin pulak nak buat. Kalau asam rebus tu antara peberet aii so nak rasa pulak penangan kangkung bila di asam rebuskan.....best dan satu kelainan kalau nak tukor² selerakan....makan memang laju jer...!!


Thanks KC sebab ketengahkan menu ringkas ni, sesuai bagi yang malas macam aii ni...haahaa...tapi yang penting ado ikan goreng panas², sambal belacan, ikan kering.....fuhhhhhhh berpeluh makan, nasi dalam periuk sure kosong...ni aii lah ye...!

Bahan-bahannya :-
Kangkung
Bawang merah
Cili api - ikut tahap pedas yang di sukai
Belacan
1 batang serai - di titik
Kunyit serbuk - kite guna kunyit hidup
Ikan bilis
Asam keping
Garam

Caranya:-

  • Tumbuk kesemua bahan kecuali kangkung, asam keping dan garam.
  • Satukan di dalam periuk berisi air dan rebus. Masukkan asam keping dans serai.
  • Perasakan garam dan masukkan kangkung.
  • Sedia untuk dinikmati.


5 comments:

  1. Sedap ni kak! nk buat lah berbuka nnt!

    ReplyDelete
  2. Salam kak, salam ramadhan, tak pernah pulak buat asam rebus letak kangkung, jakun kita ni ehehe.. nanti leh cuba, lamanya tak mkn asam rebus sedap hirup kuah dia tu masam2 pedas :D

    ReplyDelete
  3. baru pestime dgor nie asam rebus kangkung..mesti best nie..klu asam rebus ikan pun dh sedap nie la kangkung..lg best..nk hirup kuahnya..:)

    ReplyDelete
  4. 1st time tgk menu gini...nmpk mcm sedap aje tu..QH ade order sayur kangkung dgn kwn opis ni...cantik2 tau kangkungnye tu..lebar2 daunnye...seikat dia jual singgit aje...nti bile ade sayur kangkung tu...QH nk try masak gini la...tq resepi

    ReplyDelete

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...