Wednesday, May 29, 2013

ROTI JALA vs KARI AYAM

ROTI JALA & KARI AYAM ~~ Dah lama jugak tak menjala tetiba petang semalam keinginan itu mendatang maka mood rajin pun berbunga-bunga.....kebetulan tuan besor rumah ni kekonon tak nak makan nasi so idea nak buat roti jala ni pun bersulam jugak dengan keinginan kite. Tuan kecik yang very the fussy pun suka roti jala ni.....sementara kite menjala, 5 gulung jugak licin.... penat menjala pun tak terasa bila buah hati suka makan kan.....:)
Resepi untuk kari ayam cara kite masak macam biasa dan mungkin sama jer dengan cara orang lain kan....apapun kari ayam memang gabungan terbaik untuk makan bersama roti jala bagi selera kita sekeluarga...

BAHAN-BAHAN UNTUK KARI :-
1/2 ekor ayan, kerat ikut suka - kite potong kecik²
2 biji kentang - dibelah 4
1 1/2 cawan santan.
2 sudu besar rempah kari daging.
1 sudu besar cili kisar
1 keping asam gelugor
Garam secukup rasa
1 biji kentang
1 batang carrot

BAHAN DITUMBUK :-
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia

BAHAN TUMIS :
2 biji bawang merah, hiris
1 ulas bawang putih, hiris
1 kayu manis
1 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga
daun kari

Caranya :-
Tumiskan bahang tumis hingga naik bau, masukkan bahan tumbuk dan rempah kari serta cili kisar. Biar sampai terbit minyak dan masukkan sedikit air serta ayam dan ubi kentang bersama carrot.

Bila ubi kentang dan carrot dah agak² empuk, masukkan santan dan kacau jangan sampai pecah minyak. Masukkan asam gelugor dan bahan perasa secukupnya.

Kepekatan kuah tu terpulang selera masing-masing ye...kite buat agak pekat sikit untuk kali ini...sedap makan dengan roti jala....

Kali ni kite buat resepi dari blogger hebat CMG untuk roti jala itu....ada sedikit kelainan sebab CMG guna butter cair dalam adunan tepung tu. Memang membuahkan hasil yang berlainan....lembut jer roti jala tu tau....kalau nak tahu tahap kelembutannya itu...........harus cuba okey..!
Jom intai resepi untuk Roti jala dari dapur Tiffin Biru CMG
Kite buat 2 adunan dari resepi di bawah ye...sebab nak makan banyak...:)


Bahan-bahannya :-
1 cawan tepung gandum
3/4 cawan air
1/2 cawan susu segar (kite guna air jer)
2-3 titik pewarna makanan kuning
1 biji telur - dikacau sedikit
3 camca besar mentega - cair dan sejukkan
Secubit garam
Sos kegemaran sebagai pencicah

Caranya :-

Satukan semua bahan-bahan di atas kecuali sos pencicah. Kacau rata dengan whisk dan tapis bancuhan tadi. Ketepikan 10 minit. (kite blender jer....senang...)

Panaskan non-stick pan,  Lenser dengan sedikit minyak masak (lap dengan paper towel bersih yang dicelop sedikit minyak). Bila panas, bolehlah mula menjala dengan kaedah masing-masing

Masak dengan api kecil, bila permukaan roti jala nampak pucat, berhati2 lipat kiri dan kanan ke dalam, kemudian dari pangkal, gulung perlahan2 hingga ke hujung. Kemaskan dan alih dalam pinggan. Buat kaedah sama untuk baki adunan, hingga siap. Hidangkan bersama sos kegemaran atau sambal tumis.

4 comments:

  1. akk paling suka mkn roti jala..sedapnya..

    ReplyDelete
  2. saya mmg sukakan roti jala....sedap

    ReplyDelete
  3. aduh pengsan zila tengok kak..lama xmakan ni..nak jala ada penyakit M..makan sini la..

    ReplyDelete
  4. SEDAPNYA ROTI JALA..
    salam perkenalan,jemput singgah blog kite ;)

    ReplyDelete

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...