Tuesday, December 2, 2014

ROTI PURI

ROTI ARAB @ PURI ~~ Menung kat dapur memikirkan apa nak buat untuk sarapan pagi ni dan adanya lebihan kari maka resepi ni lah yang terlintas nak buat sebab senang dan tak lah lama sangat nak menyiapkan. Memandangkan hero kecik pun lom bangun tido...al maklum cuti sekolah kan so Akid balas dendam le tido maka sempatlah nak memerap doh tu.

Resepi kita skodeng dari blog kak Ummi Kuantan. Bila di tengok macam macam cara dan macam macam resepi, ada guna yis ada guna baking powder, ada guna tepung atta....so pilihan di jari anda, pilihlah mana suka....kita share resepi ni sebab senang dan jadik bila buat...:)


Sumber Resepi :- Kak Ummi Home Sweet Home
Bahan-bahannya :- 12 - 14 biji
2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil yis mauripan
1/2 sudu kecil garam
3 sudu makan minyak masak
2 sudu makan gula *
40-50ml air *
175ml air panas
Minyak untuk mengoreng

Cara-cara :-

Satukan bahan bertanda (*) dan panaskan. Kacau sehingga gula hancur dan tutup api
Satukan tepung dan yis. Gaul rata.
Satukan 2 bahan di atas. Gaul guna garpu. adunan akan seperti breadcrumb.
Tambahkan air sikit demi sedikit. Adun hingga tak melekat dan uli menjadi doh.

Perap seketika dalam 30 minit. Bahagikan beberapa bahagian kecil. Canaikan doh nipis macam nak buat karipap. Jangan terlalu tebal atau nipis.
Goreng dalam minyak

** Tips mengoreng : menggoreng menggunakan api yang kecil dan sederhana sahaja. Simbah simbah minyak atas roti nanti ia akan kembung. Alih-alihkan. Garing angkat. Jangan lelama sangat.

Kalau kembung masa mengoreng tu kira menjadi lah ye....kembung kembung gitu... :)

1 comment:

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...