Monday, November 24, 2014

KUEH KETAYAP

KUEH KETAYAP ~~ terhasil bila insan tersayang request nak makan....malas pun boleh jadi rajin tau sebab memang semangatnya lain bila ada yang request nak makan itu ini....boleh gitu...??? Kueh ketayap ni antara yang di sukai juga cuma jarang sekali dibuat sebab almaklum lah kan kena masak inti bagai....tapi laju jer makan bila dah terhidanG.

Juadah untuk minum petang bersama Teh O panas memang syiokk sangat. Jom skodeng resepi bagi sesiapa yang nak mencuba.... :)


Bahan untuk Inti kelapa :-

3 cawan kelapa parut putih - kite guna kelapa muda
1/3 cawan gula merah - kalau nak manis boleh ditambah ikut citarasa.
2-3 sudu besar gula pasir
1 cawan air*(*disatukan dan masak hingga larut)
1 helai daun pandan, disimpul
Sedikit tepung ubi @ jagung

Bahan untuk kueh ketayap :-
1 1/2 cawan tepung gandum
2 1/3 cawan air *
2 helai daun pandan - potong kecil*(*kisar dan tapis)
Beberapa titik pewarna hijau - kite guna pandan paste
1 biji telur - kite tambah
Sedikit garam
2 camca besar minyak masak

Cara-caranya :-
  • UNTUK INTI KELAPA :- Tapis air gula tadi ke dalam kuali, masukkan daun pandan dan didihkan hingga air gula pekat. Tambah kelapa parut putih dan gaul rata, guna kan api kecil. Masak hingga kering tapi masih lembap sedikit. Rasa dan kalau kurang manis boleh ditambah gula ikut manis yang di sukai. Adjust ikut selera sendiri.
    Sebelum tutup api letak sedikit tepung ubi atau jagung untuk menghasilkan inti yang sedikit berkilat dan melekit. Sejukkan sebelum diguna.
  • UNTUK KUEH DADAR :- Satukan semua bahan² untuk kueh dadar, kacau rata dengan whisk dan tapis, atau masukkan ke dalam alat pengisar makanan dan putar hingga rata. Rehatkan 10 minit.
  • UNTUK KUEH GULUNG :- Panaskan non-stick pan bersaiz 8 inci dengan sedikit minyak. Bila panas, masukkan 1 senduk bancuhan tadi dan ratakan. Masak hingga permukaan kueh dadar kelihatan pucat dan seakan² jernih. Alih ke dalam pinggan. Letak 1 camca teh penuh intikelapa, kemudian lipat dan gulung kemas

1 comment:

  1. Tengok intinya yang cantik tu.... dah terasa-rasa di mulut betapa sedapnya!

    ReplyDelete

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...