Wednesday, July 24, 2013

NASI SERAI ~~ Resepi Bonda

NASI SERAI ~~ resepi arwah bonda...dah lama tak makan nasi serai ni, bertahun jugak dan kali ini kita buat sebab 2-3 hari ni hati memang sayu sangat....tak boleh nak bayangkan kenapa dan mengapa.....mungkin kerana Aidilfitri semakin hampir dan kerinduaan suasana beraya dengan ayahbonda yang dah lama pergi mengadap Ilahi membuatkan kita teringin masakan arwah bonda..... AL-Fatihah.

Jom intai resepi yang arwah bonda kita ajar....
 
AYAM MASAK MERAH :-
1 ekor ayam
2-3 sudu tomato paste
2 sudu rempah kurma
Minyak untuk menumis
Garam
Gula
1 batang kayu manis
4 kuntum cengkih
Air

Bahan Kisar halus :-
8 biji bawang merah
1 labu bawang besar
4 ulas bawang putih
Halia
Lengkuas
Serai

Caranya :-
Goreng ayam separuh masak. Ketepikan
Tumis kayu manis, cengkih dan masukkan bahan kisar halus hinga wangi. Masukkan rempah kurma dan tomato paste. Masak hingga rempah pecah minyak dan sebati. Kalau agak kering bolehlah dimasukkan sedikit air agar berkuah sedikit.
Masukkan ayam yang telah di goreng setengah masak. Perasakan dengan garam, gula.



ACAR TIMUN CARROT

Bahan-bahannya :-
1 batang timun segar - potong memanjang (tak ambil bahagian biji tu)

1 batang carrot - potong memanjang
1 batang lada merah - belah dua dan buang bijinya dan hiris halus

1 labu bawang besar - hiris halus
2 sudu besar cuka
3 sudu gula pasir
sedikit garam

Cara-cara :
Kacau gula, garam dan cuka hingga gula larut.

Masukkan bahan-bahan lain dan gaul rata.. Masukkan dalam bekas yang bertutupdan simpan dalam peti sejuk. Simpan lebih kurang 30 minit sebelum nak dihidangkan.


 
NASI SERAI
Bahan-bahannya :-

3 cawan beras basmathi (guna cawan periuk nasi)
4 cawan air (guna cawan periuk nasi)
minyak sapi untuk menumis - kita guna minyak jagung

Bahan kisar halus :-
7 batang serai - hiris yang putih sahaja
1 labu bawang besar
4-5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
(bahan blender ni haruslah dikisar hingga serai tu halus)

Rempah tumis 4 sekawan

Caranya :-
Panaskan minyak dan tumis rempah tumis 4 sekawan dan baki batang serai yang dihiris putihnya hingga naik bau. Masukkan bahan tumis dan biar seketika hingga masak dan naik bau.

masukkan air dan biar hingga mendidih. Masukkan beras dan masak seperti biasa.
 

2 comments:

  1. Alfatihah buat mereka telah tiada....raya thun ni...raya ke 2 sy kak tnpa seorng ayah...:-(

    ReplyDelete
  2. Sedapnya, oh yg Tina penah buat aritu letak serai mcm tu takde blend2 nanti bolehlah try

    ReplyDelete

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...