Tuesday, February 21, 2012

CUCUR NASI IKAN BILIS

CUCUR NASI IKAN BILIS ~~ ermmmm....dah lama sungguh peram resepi ni tak terbuat². Bila teringat nak buat, nasi tak ada....bila nasi ada tak teringat nak buat....macam mana tu...alasan jerk kan...kan....dan setelah sekian lama memeram resepi tu, kalau ikan dah jadi perkasam dah....maka kini terhasil lah jugak kan....

Cucur ni memang garing di luar dan lembut di dalam. Bagi kite best makan dengan bercicahkan sos cili thai.....syokkk sangat gigit...sesuai jer untuk sarapan pagi mahupun minum petang. Asalkan motifnya masuk ke perut.....jom layan resepi mudah ni...

Sumber Resepi :- CMG TiffinBiru
Bahan-bahannya :-
2 cawan nasi
2 cawan air
2 1/2 cawan tepung gandum
1 biji bawang besar - hiris
2 ulas bawang putih - hiris
1/2 biji bawang besar - didadu
1/2 cawan ikan bilis, cuci dan rendam sekejap - toskan
1 biji lada merah - hiris halus
Daun sup/daun bawang - hiris halus
Garam secukup rasa
Minyak untuk menggoreng

Caranya :-
  • Satukan nasi, air, bawang besar, bawang putih dan ikan bilis dalam alat pengisar. Kisar hingga halus. Gaul bahan² kisar tadi bersama tepung gandum, daun sup/daun bawang, cili hiris, bawang besar dan perasakan dengan garam secukupnya. Gaul hingga rata. Ketepikan.
  • Panaskan minyak untuk goreng terendam. Basahkan sedikit hujung jari dengan air dan jemput adunan tadi dan masukkan ke dalam minyak panas, berhati. Buat hingga memenuhi kuali, tapi pastikan ada ruang.
  • Masak dengan api sederhana hingga kuning keemasan. Angkat dan toskan, letak atas paper towel. Buat selebihnya hingga siap.Hidangkan bersama sos cili atau sos kegemaran anda.

2 comments:

  1. hehehe..suke motif tu kak lily..net time boleh cube..list dah berjela tu.. :)

    ReplyDelete
  2. adeh molat2 je cucurnya, nanti nak try lah, dulu penah buat tapi mcm tak menjadi je

    ReplyDelete

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...