Friday, February 17, 2012

KUEH SAGU (KUKUS)

KUEH SAGU ~~ adalah kueh kegemaran anak bujang kite sorang ni, memang tersangatlah sukanya Akid kueh ni....macam selera Umminya jugak. Asal kueh berasaskan sagu, memang pilihan hati....best sangat kueh sagu ni...

Hasil kueh ni memang gegarrrrr....gegarrrrr gitu...kalau jentik meja pun dah nampak gegaran mengoda kueh sagu ni....memang dah ngam sangat dengan selera kite...so kalau nak potong tu...mcm cerewet sikitlah. Setelah pernah mencuba banyak kali mencuba dengan pelbagai resepi, ternyata kali ni kite happy dengan hasilnya....menepati citarasa kite..!

Sumber : Dapur Kak Ct Delima
Resepi Asal : Mama kastam Myr
Bahan-bahannya : -
1 gelas sagu biji kecil
3 gelas air

3/4 gelas gula pasir
Sedikit pewarna merah
1/2 biji kelapa parut putih sahaja
1 sudu kecil garam
1 sudu teh esen rose

Cara-caranya :-
  • Didihkan air dalam periuk kukus. Balut tutup pengukus dengan tuala bersih.
  • Dalam periuk yang lain, jerangkan air yang dicampur pewarna merah sehingga mendidih. Kemudian masukkan sagu biji dan kacau rata.
  • Selepas itu, masukkan pula gula, gaul rata. Apabila adunan nampak pekat sedikit, masukkan kedalam loyang 8 1/2 " x 8 1/2 " x 1 "
  • Kukus adunan tersebut kedalam periuk kukusan selama 20 minit. Walaupun kuih ini boleh di kacau saja di dalam periuk tetapi apabila di kukus, hasilnya lebih cantik sebab sagunya akan nampak berbiji-biji dan lebih enak lagi rasanya.
  • Apabila sudah masak, sejukkan dan potong ikut suka dan gaul dengan kelapa, siap. (Kite masukkan dalam acuan kecil-kecil supaya senang dihidang, tak perlu dipotong-potong).


Sebelum masuk dalam kukusan, memang putih sagu tu masih kelihatan tapi lepas kukus...ianya cantek menjadi...!

Kite buat dalam acuan kecil² macam Kak Ct buat so senang nak makan, tak yah potong². keluarkan, gaul kelapa....masuk molut....settled..!

4 comments:

  1. Assalamualaikum, kuih sagu ni mmg kegemaran anak bongsu sy..lagi2 kalau lembik mkn dgn susu cair..emmh!

    ReplyDelete
  2. nanti guna resepi ni lah pulak, tak payah rendam kan kak sagu ni, terus masak ye, ok nak try semula, suka makan tapi bila buat tak jadi, terus takmo buat dah

    ReplyDelete
  3. sy pun suke mkn kueh nie...sdpnye...yummy :)

    ReplyDelete

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...