Monday, August 22, 2011

GULAI TEMPOYAK IKAN KERISI


Alamak...dah lamanye tak bersiaran melalui sini, bz memanjang serta mood pun macam menjunam ke laut dalam....mungkin halwa telinga ni dok dengar lagu raya jerk...teringat segala kenangan zaman kanak² takkala arwah mak sibuk dengan segala persiapan....rindu arwah mak dan abah....

GULAI TEMPOYAK IKAN KERISI versi kite...ada owang masak gulai tempoyak tak guna pun bawang kan....hanya cili padi dan kunyit hidup jerk....kite tak reti lah....mesti nak buh bawang gak.....jom skodeng resepi mudah ni...



Bahan-bahannya :-


3 ekor ikan Kerisi
3 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
2 batang serai - kite ketuk
5-6 cili padi - pedas ikut selera memasing
2 keping asam gelugor
2 sudu besar tempoyak
Garam secukupnya
sedikit gula
1 helai daun kunyit
Sedikit air - gune santan boleh jugak...ikut selera masing²



Carannya :-
  • Blender kesemua bahan di atas kecuali asam gelugor, garam, gula dan tempoyak
  • Bahan blender tadi di rebus bersama sedikit air. Bila mendidih masukkan ikan, garam, gula.
  • Masukkan asam gelugor dan tempoyak.
  • Seimbangkan rasa dan bila ikan dah masak, masukkan daun kunyit. mendidih boleh lah di tutupkan api.


1 comment:

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...