Sunday, September 11, 2011

BETIK TUMIS AIR

BETIK TUMIS AIR antara sayur kegemaran kite...kalau dulu arwah mak memang selalu masak sayur betik tumis air ni. Memang sungguh menyelerakan makan berlauk kan begini, ringkas tapi mau 2-3 kali menambah....hilang sume diet bagai kan...????

Betik ni dah hampir nak masak tapi masih mengkal dan ranggup lagi walaupun warna dah agak merah. Kalau bior 2-3 hari mau betik tu jadi pencuci mulut le.

Kita kalau masak sayur betik ni memang suka letak daun selasih, harum jer bau dan rasanya agak selerakan anak tekak ni. Kalau tak letak pun okey jer...ikut selera memasing kan...

Jom nengok resepi mudah dan ringkas ni...jangan lupa mencuba tau...tak rugi cuba, sekali cuba mesti lain kali nak cuba lagi.....yooo laaa tu erk...!!!!

Bahan-bahanya :-
1/2 biji betik sederhana besar
4 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
Segenggam ikan bilis
1 sudu kecik lada hitam
Sedikit daun selasih - optional
Sedikit air - ikut sukatan kuah yang di kehendaki.
garam perasa

Caranya :-
  • Tumbuk semua bahan di atas kecuali daun selasih
  • Rebus bahan tumbuk bersama sedikit air. Bila mendidih masukkan betik dan daun selasih
  • Seimbangkan rasa.

Ringkas kan...senang nak buat dan cepat.


3 comments:

  1. sedap tau....cam nak wat jer mlm ni..

    ReplyDelete
  2. tak penah makan pun lauk mcm ni, nama je org kg

    ReplyDelete

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...