Friday, June 1, 2012

KUEH KERIA

KUEH KERIA ~~ hasil yang diperolehi dari pemberian keledek oleh jiran semalam. Asal nampak keledek mesti kueh keria yang terbayang di fikiran....mungkin sebab suka kot...lagipun selera kite ni memang suka makan kueh² lama dan antara sebabnya kerana dari kecil memang dibesarkan dengan kueh² begini, dulu arwah mak berniaga dan ini antara kueh yang selalu di buat.

Senang jer buat keria ni dan ini adalah cara saya dan harap sesiapa yang nak mencuba boleh lah mencuba. Anak kite panggil kueh tayar....donut pun tayar jugak...tayar besor katanya...heehe.... sedap makan bertemankan teh O mahupun kopi O panas....jom intai resepi pulak...!

Resepi : UmmiAkid-Lily
Bahan-bahannya :-
4-5 biji keledek - sedang² jer sizenye
1 cawan tepung gandum - kurang lebih sebab kite agak² jer.
2 sudu besar minyak masak
Sedikit garam
1/4 cawan gula - untuk menyira dan sedikit air


Cara-caranya :-
  • Keledek dikupas dan direbus bersama sedikit garam hingga empuk kemudian di lenyek hingga lumat.
  • Gaul keledek bersama minyak masak dan masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit. Agak² adunan tak melekit. Kite agak² jer tepung tu ye...
  • Bulat-bulatkan adunan dan buatkan lubang tengah seperti gelang.
  • Goreng hingga kekuningan.
  • Untuk menyira - masak gula + air hingga likat, masukkan kueh keria tadi dan tutup api. Kacau tak henti² hingga gula kering dan melekat pada kueh keria tersebut.

14 comments:

  1. salam kak...

    lama x nmpk la.... kemana menghilang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asyifa ~~ wsalam, ada jer...cuma a bit bz...tu yang x update blog...

      Delete
  2. sedapnya kak, oh kena letak minyak ke dlm adunan, aritu tina buat tak letak pun

    keras berdengkang haha, terus takmo buat dah

    pssst, kuih ni tina suka, takde lah omputeh je hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tina ~~ itu petua supaya kueh tak keras even terlebih letak tepung...so far sejak guna petua tu, alhamdulillah keria molek belaka jadinya...

      Delete
  3. Selamat pagi Ummiakid..
    sedap kuih keria dimakan sambil minum teh o...
    dah lama Rahel tak buat kuih keria..rindu la pulak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rahel ~~ selamat pagi, antara kueh kegemaran jugak ni, saya lebih suka kueh² lama. Ini pun kebetulan ada keledek tu yang keria jer terlintas...senang.

      Delete
  4. asslm Ummi...betul ker u kuih keria...skali pndang mcm donut pon ade...hihi...mgkn gebuss sgt kot..suka jugak kuih keria ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Qasey Honey ~~ heehee...yup keria. Maybe gemuk sangat kot tu nampak cam donut...

      Delete
  5. sedap.. kalau kat melaka ada satu kedai sangat femes jual kuih keria.. dah lama tak makan. lapo plak

    ReplyDelete
  6. salam ummi
    wahhh ada keria ...kita pntg tgok kuih keria mmg laju jew nk masuk mulut..h ehhee sedapnya:)

    ReplyDelete
  7. Wah... sedapnya kuih keria tu...

    ReplyDelete

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...