Wednesday, July 20, 2011

SAMBAL KETUK

Waduhh...waduh....SAMBAL KETUK pong nak masuk dalam blog erkk...apasal lak tak buleh kan...boleh jugak berkongsi apa jua yang boleh di kongsikan....??? rasa tak semua pernah makan sambal ni kan....so kita sharing sharing ehhh....

Okeh kali ni nak kongsi resepi sambal ketuk ni, dulu kite pong tak pernah makan tapi setelah berkahwin dan keluarga mertua suka buat sambal ni...maka terus selera tu bertukar dan sambal ni memang sedap dan unik...!!!!

Ringkas dan mudah dibuat dan motip utama......penambat selera makan...tak gitu...???? Jom layan resepi versi belajar dari mak mertua tersayang....

Bahan-bahannya :-
15-20 biji cili padi - terpulang ikut kepedasan yang dikehendaki ye
1 biji bawang merah kecik
segengam lebih ikan bilis
1 biji limau kasturi atau limau nipis
secubit garam

Cara-caranya :-
  • Goreng ikan bilis dan ketepikan.
  • Goreng cili padi bersama bawang hingga cili layu - tutup kuali tau sebab meletup ada kalanya.
  • Tumbuk lada dan masukkan ikan bilis, tumbuk hingga agak² lumat dan masukkan sedikit garam.
  • Perah limau bila nak makan.
Tadaaaa....senangkan...tak caya cuba buat okeh...pasti esok² akan jadi satu kemestian bila teringin nak makan sambal....tak caya...???? cuba okeh...memang penambat selera makan paling berkesan....tak rugi wooo..... sungguh tak bedek...!!!

8 comments:

  1. kak...mmg sedap yg nie...tp kan...biras sy buat ada ikan bilis...x goreng pun...pas tu ketuk dgn belimbing buluh.....sdap gak la....resepi akak mmg bole cuba nie....

    kak..sy sangt2 suka n3 masak2....betul...x jemu...! x tau la orng lain kan....tp..kitanya blog...suka ati kita la kan nak letak apa...nak baca...baca...x nak baca....sudah...! betui ka ??

    ReplyDelete
  2. Asyifa - ye ke...akak tak pernah lah tak goreng ikan bilis tu & campur dgn belimbing buleh...sebab mak mertua ajor cenggini. maybe kite boleh variasikan cara dan kaedah kan...
    masakan ni kalau pandai mmg boleh olah² so lebih menarik dan berkembang kan...

    TQ..akak pun suke entry masak² sebab boleh tambah ilmu apa yang kite tak tahu kan....sharing is caring...TQ always support entry akak...♥♥

    ReplyDelete
  3. perghhh@@kecur air liur sy nie kak..heheheh....nie resepi owg johor kan..nyum²!!!lapo!!hehehe

    ReplyDelete
  4. kak lily..meleleh ayaq liuq sy..mmg sedap sambal ni..dah lame x buat..

    ReplyDelete
  5. Oshin - Yup Johor tapi skg dah ramai orang suke sambal ni...tak kire asal mana dah...cuba lah nanti tau...x nyesallll punye...

    Ibu Darwisy - lelah ehh...nitik tak atas keyboard...lap cepat kang banjir opis...heehe...

    ReplyDelete
  6. uwaaaaaaaaaaaaaaaaaa ini memang pembuka selera lagi2 kalo ada asam rebus...makan nasi panas2
    betambah nasi tak hengattttt...sedapnyeeeeeee
    kalo takde limau saye tuang kicap ni kak:)

    ReplyDelete
  7. waaaa .. KC nak cuba la camni. KC tak penah makan sambal ni lagi tau ..

    ReplyDelete
  8. cuba tau KC...kite mmg suke, penambat selera yang terbaek...heeehe..

    ReplyDelete

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...