Monday, April 9, 2012

PENGAT LABU

PENGAT LABU ~~ menu petang yang ringkas dan ulang tayang beberapa kali dengan alasan....suka makan pengat labu....memang mengikut selera arwah abah yang gemarkan aneka jenis pengat. Nak buat macam mana kan....hati dah suke...maka ulang tayang buat pun...tetap suke gitu....!

Resepi yang ringkas dan cara kite buat pengat....jom intai semudah mana le tu kan....semudah ABC jer...

Bahan-bahanya :-
1/2 biji labu bersize sederhana - dadu dan rebus
santan dari 1 biji kelapa
1/2 cawan sago - rendam seketika
1 keping gula kabung
Sedikit gula
secubit garam
2 helai daun pandan

Caranya :-
  • Satukan kesemua bahan dan kacau dengan api yang perlahan. Masukkan labu dan sago, kacau hingga mendidih dan kacau selalu supaya tak pecah minyak.
  • Seimbangkan rasa mengikut selera manis yang disukai. Tutup api tapi teruskan kacau dalam 2-3 minit agar santan tak pecah minyak.


7 comments:

  1. wahh,lamenye xmakan..sedap ohh

    ReplyDelete
  2. by the way,sago tu ape ye?

    ReplyDelete
  3. Kak zana pun suka pengat labu tp hubby pula x boleh mkn sgt, katanya angin...

    ReplyDelete
  4. tk suka, tk pernah rasa labu...

    ReplyDelete
  5. Nana ~~ sedapkan pengat labu...sago tu biji² kecil yang kalau rendam tu akan kembang. Ada yang panggil telur katak. Skg dah ada kaler²

    ReplyDelete
  6. Kak Zana ~~ aaahhh...ada org memang kalah makan labu. Saya so far ok lagi...dan suka makan labu.

    ReplyDelete

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...