Tuesday, November 29, 2011

CUSTARD TEACAKE

CUSTARD TEACAKE antara resepi yang dah lama sangat kite simpan dan nak buat tapi seru nak membuat tu tak memanggil dengan jayanya , hanya print dan simpan dalam folder jer resepi tu hingga lah hari ni macam diseru² suruh buat. Memang popular sekejap ari tu sebab ramai blogger² masakan yang berlumba² membuatnya...dan ramai antaranya mengatakan yang custard teacake ni sedap..

Bagi kite oklah dari segi rasa....ketika makan tu terasalah lemak custard kat dalam molut...kita saje gatai buh dalam muffin cup dan alhamdulillah menjadik gak. Teksturnya agak rapuh di luar dan lembut di dalam . Sesuai untuk hidangan minum petang.


Sumber Resepi : CMG Tiffin Biru
Bahan kek :-

125 gram mentega
1/3 cawan gula halus @ gula kastor
1 biji telur gred A
3/4 cawan teping naik sendiri (self raising flour)
1/2 cawan tepung kastard
1/2 camca teh esen vanilla

Bahan Custard
1 camca besar tepung custard
1 camca besar gula kastor
2/3 cawan susu segar
15 gram mentega - (kurang lebih 1 camca teh)
2 camca teh esen vanilla


Cara membuatnya :-
  • UNTUK KASTARD :- Satukan semua bahan untuk kastard kecuali mentega dan esen vanilla. Kacau rata dengan whisk dan masak dengan api perlahan sambil terus dikacau hingga pekat. Padam api, tambah mentega dan esen vanilla, kacau rata dan biar sejuk. Ketepikan.
  • Panaskan oven pada suhu 175C, lenser tin bulat saiz 7 inci - (Kite guna Muffin cup)
  • Putar mentega dengan gula halus hingga berkrim, masuk telur dan putar hingga kembang. Tambah esen vanilla. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung naik sediri + tepung kastard sedikit demi sedikit hingga habis. Gaul rata.
  • Masukkan 1/2 adunan ke dalam bekas yang telah disediakan, ratakan dan buat sedikit lubang ditengah2nya. Tuang kastard, ratakan dan tutup dengan baki adunan, ratakan dan bakar selama 30 minit atau hingga masak.
  • Sejukkan sebelum dihidangkan. Jika suka boleh ayak gula aising atas permukaan kek sebagai penyeri...Selamat mencuba!!!

2 comments:

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...