Thursday, November 17, 2011

PUDING BALQIS

PUDING BALQIS takkala tekak perit dan keadaan yang kurang sihat ni dah pastinye teringin nak makan sesuatu yang lalu dingin jer kat laluan anak tekak kan.....nyaman serta nikmat jer rasanya.....maka inilah hasil dari keinginan orang sakit tekak serta demam le kunun².

Resepi yang mudah dan senang sangat nak buat, bahan² pun tak menyusahkan untuk mencari dan yang penting rasanya serta keenakkan menikmatinya seindah nama yang di beri...tak caye...???? kalau macam tu kena lah cuba baru tahu...bila dah makan...laju jer...hingga tak sedor dah abis sudah...!!!!!

Jom intai resepi hasilan skodeng kat blog Kak Noor ....senang jer...buat tau...rugi kalau tak cuba...!!!

Sumber Resepi :
Kak Noor Secubit Garam
Bahan-bahannya :-

1 paket agar2 serbuk - (10gm)
450ml air - 2 cawan
150ml susu cair
2 biji telur gred A
5 sudu besar gula pasir
3 sudu besar butter
1 sudu teh esen vanila
pewarna mengikut citarasa masing²

Caranya :-
  • Masakkan serbuk agar² dengan air dan gula hingga mendidih dan masukkan butter dan susu cair. Masak lagi hingga mendidih sambil dikacau.Masukkan vanila dan padamkan api. Biarkan seketika (lebih kurang 15 - 20 minit) sehingga agar2 suam2 panas.
  • Pukul telur hingga betul2 kembang (buang tali pusat telur untuk menghilangkan bau hanyir telur) dan masukkan adunan agar² kedalam bekas berisi telur td dengan perlahan2. Kacau hingga sebati.
  • Bahagi adunan kepada 2 atau 3 bahagian dan masukkan pewarna yg disukai. Kacau hingga serata warna adunan puding tadi.
  • Sendukkan adunan puding ke dalam bekas atau loyang secara selang seli hingga habis. Untuk meletakkan lapisan yg kedua tu pastikan diletak perlahan-lahan di bahagian tepi dan jangan dibahagian tengah supaya ia tak terus masuk dalam lapisan yang pertama.
  • Sejukkan dalam peti ais sebelum menghidang. Selamat mencuba...!!!

5 comments:

  1. wah tantek, senang je buatnya ye kak, tapi kan time nak melapis tu tak cepat keras ke agar2 tu

    ReplyDelete
  2. sedapnyer....
    nk cuba nih....
    kaler die pon menyelerakn...

    ReplyDelete
  3. salam ziarah dan kenal... nampak menarik dan sedap puding balqis tu..

    ReplyDelete
  4. Tina - kena cepat jugak..sebab mmg cepat keras...lagipun nak curah mmg kena slow²..nanti termasuk dalam...tu pun ada terbabas gak...

    Allyna : cubalah...sedap mcm sponge jer rasanya..senang pun nak buat.

    Norlie : salam kenal tq dear

    ReplyDelete
  5. Waaaaaaaaaaaaa...apasaiii x hantar kat akak sikit.nak test rasa.....adeeeii, kejiii tau Lily nih... :)), btw, thanks ya sudi selongkar dapur akak dan cuba tu... :))

    ReplyDelete

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...