Monday, January 2, 2012

SERAWA PULUT DURIAN

SERAWA PULUT DURIAN memandangkan kat Kuantan ni ada le sikit yang jual durian maka tekak ni tingin le pulak nak makan serawa.Teringat arwah abah yang memang suka serawa durian ni....bila ada durian maka ada le serawa kat rumah dulu....rindu abah.

Kite buat serawa ni ikut cara arwah mak ajar...senang jer, masuk sume bagai dan kacau jer sampai didih. Memang best sesekali makan serawa ni...tapi x leh makan banyak kan sebab kemuakan tu cepat terasa tapi memang akan makan ulang²....bagi kite lah...

Jom intai resepi ringkas ni...

Bahan Untuk Pulut :-
3 cawan pulut - rendam 30 minit
1/2 camca teh garam
1 helai daun pandan, disimpul
Air secukupnya

Bahan Kuah Serawa :-
7 ulas durian atau lebih
1/2 ketul gula melaka
1/2 cawan gula pasir - kemanisan ikut selera
4 cawan santan (1000ml)
1 helai daun pandan
1/2 camca teh garam

Cara membuatnya :-

UNTUK PULUT:-
  • Tanak seperti tanak menanak nasi biasa dan bubuh air paras² pulut. kalau nak kukus pun buleh jer.
  • UNTUK KUAH SERAWA :-
  • Satukan kesemua bahan dan kacau dengan api yang perlahan hingga mendidih nak kuah sedikit pekat.

2 comments:

  1. salam..maceh sudi sggh dapo sy..sedapnye nmpak mulut serawa ni;)...

    ReplyDelete

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...