Thursday, February 16, 2012

BLUEBERRY CUSTARD PUFF

BLUEBERRY CUSTARD PUFF ~~ satu hidangan yang ringkas dan boleh menarik minat anak² makan. Sesuai untuk hidangan minum petang bersama ten O panas...memang layan sungguh anak tekak....comey² jer puff ni....cute dan senang nak makan...sekali ngap pun boleh...kalau nak sopan sikit 2 kali gigit lah....heehee....nampak ayu sikit...

Tangan si cilik kesayangan kite tu...nak interframe gak masa sesi photography Umminye....demam tu tapi alhamdulillah semalam makan jugak 3 ketoi puff comey tu....sedap katanya....tapi malam tadi suhu badan mendadak naik....terus bawak g klinik....malam pengsan tapi merengek dalam tido....doakan muga Jejaka idaman kite ni cepat sembuh ye....amin..

So jangan x xuba resepi ni....senang dan sedap...rapuh serta terasa lemak² kastard tu dengan masam² blueberry tu....kire ngam sangat...

Sumber Resepi : CMG TiffinBiru
Bahan-bahannya :-
2 keping puff pastry jenama KAWAN - saiz 4 inci x 4 inci
Custard secukupnya
Blueberry filling secukupnya - kite guna jem jer.
Telur untuk disapu atas pastry
Sedikit snow powder @ gula aising

Caranya :-
  • Ambik sekeping puff pastry, potong 4, ambil satu bahagian, potong seperti dalam gambar, kemudian lipat seperti ditunjukkan hingga menjadi bentuk kipas. Susun dalam dulang pembakar, buat kaedah sama untuk selebihnya. Sapu telur dan bakar pada suhu 190C selama 15 - 20 minit, dan jika oven ada ada fungi kipas, boleh "on" kan. Bila masak, sejukkan atas jaringan .
  • Isi custard tadi dalam piping beg, paip kan ditengah2 pastry tadi, sudukan sedikit blueberry filling atasnya. Buat hingga siap, ayak sedikit snow powder atau gula aising atas setiap pastry tadi....Boleh hidang kann....

BahanUntuk kastard :-
1 camca besar tepung kastard
1 camca besar gula kastor
2/3 cawan susu segar
15 gram mentega - kurang lebih 1 camca teh
2 camca teh esen vanilla

Caranya :-

  • Satukan semua bahan untuk kastard kecuali mentega dan esen vanilla. Kacau rata dengan whisk dan masak dengan api perlahan sambil terus dikacau hingga pekat. Padam api, tambah mentega dan esen vanilla, kacau rata dan biar sejuk. Ketepikan.
Di sini kite sertakan cara nak melipat puff ni sehingga terbentuknya seakan kipas comey tu...senang jer...



Gambar step by step nak melipat puff ni kite ambil dari blog CMG dengan keizinkan beliau ye....TQ CM sebab izinkan saya copy & paste jer gambar ni.


4 comments:

  1. nyum2...kak lily dh bg idea kat nat utk abisk' stok blueberry :)

    ReplyDelete
  2. sedap kan, 2 kali gigit ye kak kalau control lawa haha

    ReplyDelete
  3. nak tiru juga....sbb jem blueberry ada, puff pun ada, kastard pun ada lhg sikit....nanti bsk nk buat la..

    ReplyDelete

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...