Monday, February 6, 2012

CONGO BARS

CONGO BARS ~~ antara kudapan yang dah lama sangat simpan resepinya tapi tak terbuat² memandangkan tebal sangat dah koleksi resepi yang di print....semua nak buat hingga terlupa impian yang terdahulu.....chewah...!

Kali ni kite nak share resepi congo bars yang kita perolehi dari blog Rima yang pastinya setiap orang akan tergoda dengan hasil sentuhan tangan beliau....memang mengoda selera dan memang sedap sangat, tak rugi kalau buat. Anak² pasti suka serta sesuai untuk majlis² tertentu sebab ianya simple serta mudah untuk di sediakan.

Cuma lain kali sukatan gula tu memang nak kena kurangkan lagi even kite dah kurangkan pun still terlalu manis untuk kite...maybe kemanisan chocolate chips tu jugak mempengahruhi kemanisan congo bars ni.....so next time HARUS kurangkan lagi sukatan gula itu....too sweet for me...! Boleh potong kaki woooo...!


Sumber Resepi ~~ Rima Bisous A Toi
Bahan-bahannya :-
2 3/4 cawan tepung gandum
2 1/2 sudu kecil baking powder
1/2 sudu kecil garam
150 gm butter
320 gm gula perang - kite guna 300gm pun dah manis sangat so lain kali kena kurangkan lagi
3 biji telur
1 sudu kecil esen vanila
250 gm chocolate chips
1 cawan kacang pican atau apa2 kekacang - optional - kite x bubuh sebab x der stok
Kepingan badam untuk taburan - optional

Caranya :-
  • Ayang tepung gandum, baking powder dan garam dan ketepikan
  • Gula perang dan butter di putar sehingga butter larut dan sebati. Masukkan telur satu persatu. Putar agar adunan sebati.
  • Masukkan esen vanila, tepung yang siap diayak dan kacau rata. Kemudian masukkan chocolate chips, kekacang. gaul agar adunan bergaul rata.
  • Tuangkan adunan ke dalam loyang berukuran 13 x 9 yang diglis atau diletakkan kertas minyak. Taburkan chocolate chips atau hirisan badam.
  • Bakar pada suhu 170C selama lebih kurang 30 minit sehingga permukaan atasnya kekuningan. Pastikan tidak terlebih bakar ye...!!


4 comments:

  1. Syira syah ~~ trylah buat...sedap tau. Tak rugi cuba.

    ReplyDelete
  2. nyumnyummm..sedapnye nmpak congo bar ni..ptg2 gini sesuai buat kudap2 kudapan:)

    ReplyDelete
  3. Lily, simpan sikit tuk akak congo bars tuh...akak pun x terbuat2 lgk...dlm waiting list dr atas dah lepas ke bawah daaahhh...ni baru teringat bila tgk Lily punya...adeeiii

    ReplyDelete

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...