Wednesday, October 5, 2011

ENGLISH COTTAGE BREAD WITH ALMONDS

ENGLISH COTTAGE BREAD with almonds memang sedap dimakan ketika menikmati sarapan pagi mahupun minum petang bersama kopi O panas.....waalaaaa punye le besar rezeki Allah yang tak ternilai nikmatnya ini.......alhamdulillah.

Ekceli kita buat roti ni tengah malam... kunun² nak buat bekfes esok...tapi lom sempat pagi dah 1/2 roti tu terkorban....potong pun tengah suam² sebab ketidaksabaran nak ngapp... al-maklum le lapor pun ye tengah² malam ni....

Memang sedap kalau makan cenggitu atau bersama jem kegemaran...ikut pilihan masing². Kita follow resepi dari CMG tapi ada sedikit pertambahan...kite buh badam dalam bancuhan adunan serta untuk tabur kat atas tu. Memang sedap, bila makan terasa kerangupan badam tu...harum jer baunya...menusuk kalbu.

Sumber resepi : CMG Tiffin biru

Bahan-bahannya :-

200 gram tepung roti
50 gram tepung gandum
30 gram gula halus
5 gram garam halus
10 gram susu tepung
1/2 camca teh bread improver
1 3/4 camca teh instant yeast
30 gram telur -kacau 1 biji telur, dan timbang
130 ml air sejuk - dari peti ais
30 gram mentega
Sedikit mentega, untuk disapu*
Sedikit gula untuk ditabur*
Badam - kita tambah bubuh dalam adunan dan untuk tabur atas roti.

CARA MEMBUATNYA :-)
  • Satukan bahan diatas kecuali yang bertanda (*) dan mentega. Gaul hingga semua sebati dan menjadi doh. Tambah mentega dan terus menguli hingga mendapat adunan yang kenyal dan lembut. Bulat2kan doh, letak dalam bekas dan bungkus bekas tadi dengan plastik, perap 1 jam atau hingga naik sekali ganda.
  • KAEDAH LAIN :-Masukkan semua bahan untuk doh ke dalam Breadmaker, kecuali bahan bertanda (*). Pilih setting untuk "doh" dan tekan "on". Tunggu hingga siap
  • Gris acuan berukuran 8 inci x 5 inci x 5 inci dengan mentega. Ketepikan. Keluarkan doh, tumbuk untuk membuang udara. Kemudian gulung doh tadi seperti swiss roll, kemaskan dan masukkan ke dalam acuan tadi. Biar kan selama 45 minit hingga naik.
  • Dengan menggunakan pisau tajam, toreh memanjang permukaan roti tadi. Sapu sedikit mentega dan tabur dengan gula (kita tabur dengan kepingan badam). Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 190C selama 30 minit atau kuning keemasan bergantung pada oven masing2.
  • Bila roti masak, keluar dan sejukkan atas jaringan sepenuhnya...

3 comments:

  1. sedapnya kaklily, naknya ada almond tu, yummy

    ReplyDelete
  2. aahhh Tina...tak dinafikan..roti ni mmg le sedap sgt...

    ReplyDelete
  3. nak try buat laa..nampak memang sedap

    ReplyDelete

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...