Monday, October 17, 2011

BLENDED BUTTER CAKE

BLENDED BUTTER CAKE keenakan rasanya serta teksturnya yang lembut ternyata berbaloi dengan cara pembuatannya yang senang sangat, ringkas dan tak banyak kerenah. Kalau nak cepat memang resepi begini lah menjadi pilihan. Walaupun senang nak buat tapi pada kita ternyata berbaloi².

Amat sesuai dimakan untuk juadah minum petang. Ringkas dan pastinya anak² akan mengemari kek sebegini. Kita buat 1/2 adunan sahaja dari resepi asal so kalau nak lebih just double kan jer bahan²nya.

Resepi Asal : Kak Fida
Sumber resepi : CMG Tiffinbiru
Bahan-bahannya :-

125 gram mentega, cair dan sejukkan
160 ml susu segar, disejukkan
2 biji telur gread A
3/4 cawan gula halus
1 1/4 cawan tepung naik sendiri (self-raising flour) diayak
1 camca teh paste pandan - kite tak bubuh
3/4 camca teh coklat emulco
1/2 camca teh esen vanilla
Secubit garam

Caranya :-
  • Panaskan oven pada suhu 160C, sediakan acuan kegemaran, jika acuan bulat atau 4 segi, lenser dengan sedikit mentega dan alas dasarnya dengan kertas minyak. Kite guna acuan silicone..
  • Dalam alat pengisar atau blender, satukan telur, gula, susu segar sejuk, mentega cair dan kisar hingga semua larut dan gula hancur. Tuang dalam satu bekas. Masukkan tepung naik sendiri yang telah diayak tadi, kacau hingga rata dan tidak berbintil2.
  • Bagi pada 2 bahagian sama banyak, satu letak pandan paste, dan satu lagi letak coklat emulco dan esen vanilla, kacau rata. Sendukkan dalam acuan secara berselang seli antara panda dan coklat.
    cara kite : masukkan setengah adunan yang plain pastu lapisakan dengan yang coklat dan ataskan dengan yang plain pulak...pastu lorek sikit dengan cungkil gigi.
  • Buat hingga siap dan bakar selama 50 - 60 minit, atau hingga masak. Bila masak, sejukkan sebentar dan terbalikkan atas redai, biar kek sejuk. Boleh ayak sedikit gula aising sebelum dihidangkan....

2 comments:

  1. Cik Tetra : thanks dear...senang jer buatnye. Ringkas tapi sedap rasanye...cuba lah nanti ye..

    ReplyDelete

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...