Thursday, October 27, 2011

BLENDED ORANGE CAKE

BLENDED ORANGE CAKE kali ke-2 kite buat kek ni dan alhamdulillah kali ini molek kejadiannya dari percubaan pertama kat sini. Mula² ari tu kesilapan mengunakan loyang terlalu kecil hinggakan kek tu merekah macam gunung berapi nak meletup....apapun belajar dari kesilapan membawa kepada kejayaan....heeheee...


Kek ni memang sedap dan paling best cukup senang nak buat, guna blender jer....masukkan bahan² pastu ter...ter...ter...godeh² dan bakar...dah siap, pastu ngap....ermmmm sedappppp tau. Sesuai sangat untuk minum petang dengan cuaca yang hujan jer sekarang ni di Kuantan...nikmat sungguh rezeki kurniaan Allah.

Jom intai resepi mudah lagi senang le sangat nak buat....

Sumber Resepi :
Kak Ct Delima
Bahan-bahannya :-
1 biji orange - kite guna sebiji lagi dan sagat kulitnye sahaja.
1 cawan gula
3 biji telur
2 cawan tepung gandum*
1 camca teh baking powder*(*disatukan dan ayak)
1 cawan minyak - kite guna butter cair
Secubit garam

Caranya :-
  • Oren dicuci dan lap kering, hiris kulit oren tadi, ambil bahagian kuning sahaja. Kemudian ambil isi oren, buang urat putih.
  • Panaskan oven pada suhu 175C, lenser tin berukuran 8 inci dengan mentega, alas dasarnya dengan kertas minyak.
  • Dalam alat pengisar makanan atau blender, masukkan oren, gula, mentega cair, dan telur, kisar hingga semua sebati halus dan sebati. Tuang dalam satu bekas. Masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil digaul hingga sebati dan tepung habis.
  • Tuang dalam bekas tadi dan bakar selama 40 minit hingga 1 jam, bergantung pada oven masing2. Sejukkan kan atas jaringan sebelum dihidangkan...

3 comments:

  1. limau tu mmg blend ngan kulit2 dia ke???

    ReplyDelete
  2. alyna : yup blend dgn kulit² sekali tapi buang urat putih kat tengah² tu.

    ReplyDelete
  3. alah tina tak minat oren2 ni, tapi nampak moist kan kek ni

    ReplyDelete

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...