Friday, June 10, 2011

AYAM CENCALOK


AYAM CENCALOK dengar pada nama dah tahu akan rasanya kan.....bagi pengemar cencalok pasti menu ini membuatkan perasaan teruja gilosss nak rasa....macam kita lah....masakan yang ringkas tapi bau serta keenakkan pasti mengamit anak tekak serta perut yang lapor pulak memainkan iraman keroncong...buat kita tak tahan.....!!!!

Memang berbaloi mencuba sesekali menukar selera.....memang sedap dan pasti membuatkan selera makan bertambah berpinggan-pinggan dan timbang pemberat pun sure akan berkata... '' Too FAT '' alaaa...ada aku kesah.....bukan selalu ekkk...makan cenggini....!!!! Tak jejas pun timbangan kalori tu....!!!!

Sumber resepi dari Blog Kak Ummi HOME SWEET HOME
Resepi Asal dari Blog Che Mat Gebu TIFFINBIRU

Senang cerita ni lah resepinya...minta izin copy ye CMG....

BAHAN-BAHANNYA :-)
8 ulas bawang merah*
3 ulas bawang putih*(*dihiris halus)
600 g dada ayam, potong sedernana kecil
1/2 cawan cencalok, toskan airnya
3 helai daun limua purut
1/2 cawan jus asam jawa
3 biji limau kasturi, ambil jusnya
2 camca besar gula
2 biji cili merah, hiris
2 biji cili hijau, hiris
8 biji bawang merah*
2 cm kunyit hidup*
3 batang serai, hiris halus*(*dikisar halus)
Garam (jika perlu)
1 cawan air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 1 1/2 cawan), goreng hirisan bawang merah dan bawang putih hingga kuning keemasan. Angkat dan toskan. Keluarkan minyak tadi dan tinggalkan lebih kurang 1/2 cawan. Tumis bahan2 kisar hingga harum dan pecah minyak, gunakan api sederhana.
  2. Masukkan ayam, cencalok dan daun limau purut, gaul rata. Masukkan air asam dan tambah gula dan juga air. Kacau dan biar mendidih. Masukkan sebahagian bawang merah/putih goreng tadi dan juga hirisan cili merah/hijau. Kacau rata2.
  3. Perlahankan api dan renih hingga ayam masak dan pekat. Akhir sekali masukkan jus limau kasturi, kacau dan rasa. Jika perlu tambah garam (tapi rasa mat tak perlu lah tambah garam, sebab cencalok pun dah masin). Hidangkan segera bersama nasi hangat.
CATATAN MAT GEBU :- Kalau nak pedas cili hijau/merah tu tadi boleh ditukar dengan hirisan cili padi. Guna udang pun sedap juga, campur dengan petai....Sesuaikan rasa ikut citarasa individu, kalau tak nak masam, tak payah letak jus limau kasturi (tapi kurang "kick")....Selamat mencuba!...


Nota Ciput : Terdampar lepas makan...memang mantoppp...!!! kita pantang cencalok nie ... pantang jumpa...selera terus macam bertahun tak makan nasi...!!!!

No comments:

Post a Comment

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...