Thursday, April 14, 2011

KINI BARU KU TAHU

Pentingnya sarapan untuk kesihatan tubuh dan terutamanya jantung...!!!! Pagi ni kita sarap sandwich jer....ringkas tapi berkhasiat....semuanya kerana terbaca 1 artikel. Bukan kerana aiman tak kisah....tapi mungkin kita tak tahu bahawa sebenarnya sarapan pagi ni teramatlah penting....

Bukan tak mahu sarapan...tapi ada kalanya waktu tu kita tak lapar atau mungkin kita ni memang jenis orang yang tak kuat makan....boleh terima ke alasan cenggitu...pada kita itu bukanlah alasan tapi kenyataan...!!!!!

Artikel itu menyatakan bahawa orang yang melewatkan sarapan akan memiliki metabolisme tubuh yang tidak baik dan boleh mengganggu hormon-hormon di dalam tubuh yang mengatur keseimbangan badan seperti hormon pertumbuhan, hormon insulin dan hormon serotonin.

Hasil kajian yang telah dikeluarkan oleh American Journal of Clinical Nutrition ini menunjukkan bahwa risiko terkena penyakit jantung akan semakin besar apalagi seseorang terbiasa tidak sarapan sejak masa kanak-kanak dan terus berlanjutan hingga dewasa.


BOOM : Seram pulak bila mengetahui hal ini....so kita kena ubah cara pemakanan kita....kena makan pagi...harusss....wajib....!!!!





1 comment:

Ini adalah blog peribadi. Sekadar mengisi masa lapang serta berkongsi apa yang kita rasa. Oleh itu apa jua coretan mahupun pendapat yang kita coretkan diblog ini adalah dari pandangan kita sendiri. Pada sesiapa yang tidak setuju, tidak suka mahupun loya membaca coretan kita ini....tiada paksaan untuk mengikuti mahupun menyetujui pendapat kita ok...!!!!

Nak baca banyak lagi cerita ceriti...kena klik " OLDER POST '' okkk..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...